Lassan öt év eltelt azóta, hogy megírtam ezt a szöveget. Legújabb kötetem szerkesztésekor került elő. Úgy véltem itt a helye a blogon, mivel majd' minden sora aktuális még mindig. A szólásszabadság továbbra is sérül és épp azok sértik meg leginkább illetve a leggyakrabban, akik magukat liberálisnak mondják.
Midőn Klaus Iohannis aláírta s kihirdette a
2015-ös évi 217-es törvényt, mely a 2002/31-es sürgősségi kormányrendeletet
módosítva betiltotta a legionárius mozgalom kultuszát, jelvényeit és bármiféle
népszerűsítését, a felszínességre oly hajlamos magyarországi sajtó arról
cikkezett, hogy hatalmas pofont kapott a román szélsőjobb. Nem kétséges, a hír
hallatán a magyar ember lelkében kicsírázhat némi káröröm, különösen, ha évről
évre alkalma volt az Új Jobboldal október 6-i, provokatív akcióit végignézni
Aradon, de itt valójában sokkal többről van szó.
Az elfogadott jogszabály nemcsak a román
szélsőjobb szimbólumait tiltotta be, hanem törvényi alapot adott a
szólásszabadság önkényes korlátozásának több síkon is.
Hogy a legérzékenyebb ügyet vegyük előre: az
úgynevezett „holocaust-tagadás” betiltása, ami egyébként része volt a
módosított sürgősségi kormányrendeletnek, több szempontból isproblematikus.
Egyik oldalról nem kellően tisztázott a maga fogalom. Mert hiába szögezi a le a
jogszabály szabatosan és példaértékűen, hogy „a holocaust alatt a zsidók és cigányok 1940 és 1944 közötti, a román
állam intézményei által támogatott tervszerű üldözése és megsemmisítése értendő”
(saját fordítás), a gyakorlat azt mutatja, hogy mind az elemzők, mind a
közírók, mind a jogi szakma a holocaust-tagadásnak a határait másutt húzzák
meg. A különbség pedig nem szakma-, hanem egyénfüggő.
Magyarán, ha valakit bíróság elé állítanak
holocaust-tagadás vádjával, nem az elkövetett cselekmény vagy annak
társadalomra való veszélyességének foka lesz a döntő abban, hogy elítélik vagy
felmentik, hanem a bíró világnézete, személyes politikai meggyőződése vagy akár
etnikai hovatartozása. Érdemes belegondolni abba, hogy a holocaust-tagadással
vádolt, úgynevezett holocaust-revizionista történészek (akik közül nem egy
került már börtönbe tanai miatt) sem azt tagadják, hogy a zsidókat államilag üldözték
a második világháború idején, s azt sem, hogy kizárólag származásuk okán
gyilkoltak meg sokakat közülük, hanem a hatmilliós áldozatszámot vitatják,
kétségbe vonják, hogy létezett a III. birodalomban központi döntés arról, hogy
az egész zsidóságot ki kell irtani, valamint azt is, hogy a népirtás céljára a
nácik gázkamrákat használtak volna.
De akad olyan holocaust-szakértő is, aki
szerint holocaust-tagadás a holocaust egyediségének tagadása. Ezzel szemben
Norman G. Finkelstein,
aki maga is holocaust-túlélők gyermeke, s szülein kívül minden hozzátartozóját meggyilkolták zsidó származásuk okán a nácik, éles szavakkal kelt ki azok ellen, akik a holocaustot kiemelnék az emberség megannyi népirtása közül. Sőt, arra is rámutat, hogy a holocaustra való hivatkozással várja el Izrael, hogy a palesztinok elleni állami terror felett hunyjon szemet a világ, azon az elven, hogy az egyedi szenvedés egyedi jogosítványokkal jár.
aki maga is holocaust-túlélők gyermeke, s szülein kívül minden hozzátartozóját meggyilkolták zsidó származásuk okán a nácik, éles szavakkal kelt ki azok ellen, akik a holocaustot kiemelnék az emberség megannyi népirtása közül. Sőt, arra is rámutat, hogy a holocaustra való hivatkozással várja el Izrael, hogy a palesztinok elleni állami terror felett hunyjon szemet a világ, azon az elven, hogy az egyedi szenvedés egyedi jogosítványokkal jár.
De olyan kiterjesztésekkel is
találkozhattunk, miszerint holocaust-tagadás a visszaemlékezések hitelességének
kétségbe vonása. Miközben már egy sor „visszaemlékezésről” fehéren-feketén kiderült,
hogy otromba, pénzhajhász hamisítvány, olyan is akad köztük, amit nem is zsidó
ember írt, erről is beszél Finkelstein „A Holocaust-ipar” című művében.
A szerző egy gondolat erejéig hivatkozik John
Stuart Millre is, akinél meggyőzőbben talán senki nem érvelt a szólásszabadság
mellett, akkor is, ha a mai olvasó számára eszmefuttatásai kissé terjengősnek
tűnhetnek.
Mill „A
szabadságról” című esszéjében külön fejezetet szentel a szólásszabadságnak,
okfejtéseit a fejezet végén négy pontban foglalja össze. Érdemes lenne a szabad
gondolkodást és a tudományos kutatást büntetőjogi keretek közé záró, magukat
többnyire liberálisnak mondó embereknek újraolvasni Mill klasszikusát, vagy
legalább a végkövetkeztetésként megfogalmazott négy érvet, kezdve onnan, hogy „bármely elhallgattatott vélemény lehet igaz,
ha ezt tagadjuk, feltételezzük, hogy csalhatatlanok vagyunk”, azon
keresztül, hogy „csak az ellentmondásban
levő vélemények összeütközése teremtheti meg annak lehetőségét, hogy az igazság
hiányzó része elfogadottá váljék”, s azt se feledjük, hogy a teljes igazságot is hívei csak előítélet
formájában teszik magukévá, ha azt nem érik folyamatos támadások,elegészen
odáig, hogy ezesetben „a tan jelentése is
elsikkad vagy elkorcsosul, nem szűnik
hatni a jellemre és viselkedésre, (…) formális hitvallásá válik.”
A szóban forgó törvény tiltja a fasiszta,
legionárius, rasszista és xenofób szervezetek működését, ezen eszmékhez köthető
szimbólumok használatát, és az említett ideológiai részelemekből fakadó
cselekményeket, továbbá azon személyek kultuszát, akiket népirtás, háborús
bűnösség vagy emberiség elleni bűncselekmény miatt ítéltek el.
Akár el is fogadhatjuk, hogy a cél nemes.
De vajon szükség van-e külön törvényre ahhoz,
hogy egy szélsőséges, a demokráciáira veszélyt jelentő szervezetet betiltsunk?
Helyes-e betiltani bárkinek a „kultuszát”? Kultusz alatt értendő ugyebár az is,
hogy egy történelmi személyiség születéséről, haláláról vagy életének egy
fontos pillanatáról megemlékeznek, kultusznak nevezhető egy kulturális esemény
is.
Magyar emberben rögtön megszólalhat a
vészcsengő, eszébe jutván, hogy miként zaklatták az állami szervek a Wass
Albertre emlékezőket. De élhetünk olyan példával is, mely szívünknek kevésbé
kedves történelmi személyiséghez köthető. Nicolae Ceausescunál többet kevés
román államférfi ártott a magyarságnak, elég, ha csak az erdélyi nagyvárosok
módszeres elrománosítására utalunk. Ezzel együtt helyeselhető-e, hogy valakit
azért zárjanak börtönbe, mert részt vett egy megemlékezésen és/vagy a néhai véreskezű
diktátor sírjára elhelyezett egy szál virágot? Épp a demokratikus rendszert
hitelteleníti, amikor a „Kárpátok géniuszához” hasonlóan az állami
kényszerapparátust veti be a másként gondolkodókkal szemben.
A büntetőjog ultima ratio.
Olyan esetekben alkalmazni, mint a „családon
belüli erőszak”, a „gyűlöletbeszéd” vagy a holocaust-tagadás olyan, mintha
hentesbárddal próbálnánk operálni. A probléma az, hogy ha ezt valaki papírra
meri vetni, rögtön meggyanúsíthatják azzal, hogy pártolja az említett cselekményeket,
holott erről, esetemben legalábbis, szó sincs.
A különböző erőszakos cselekményekre
megvannak a büntetőjog évezredes gyökérzetű előírásai, nincs szükség új
törvényi tényállásra, a gyűlöletbeszéd esetében irányadó az amerikai Legfelsőbb
Bíróság klasszikus elve, miszerint akkor lehet a valakit elítélni
nyilvános beszéd, állásfoglalás, sajtóbeli cselekmény okán, ha azzal „világos és jelenvaló veszélyt” idézett
elő. Történelmi eseményeket pedig konferenciákon, szakfolyóiratokban,
világhálós és egyéb szakmai fórumokon kell megvitatni anélkül, hogy bárkinek a
feje felett ott lógna a börtön Damoklesz kardja.
Joggal háborodunk fel azon, ha bárki tagadja
a szovjet haláltáborok létét, ellenforradalomnak nevezi 1956-ot vagy azt
hazudja ország-világ előtt, hogy senki nem sérült meg 2006. október 23-i
rendőrterror során.
De igazságos, méltányos, arányos lenne ezért
valakit évekre börtönbe zárni?
A valódi liberális Voltaire nyomán úgy
vélekedik, hogy „nem értek veled egyet,
de életemet adnám, azért, hogy véleményedet elmondhasd”, az álliberális
pedig úgy, ahogy a világhálón terjedő rövid összefoglalás megfogalmazta.
Toleránsak veled, míg egyetértesz velük, ellened fordulnak, ha vitatkozni mersz
velük és rasszista vagy, ha legyőzöd őket a vitában.
Egy szó, mint száz: a szimbólumok,
gondolatok, történelmi személyiségek kultusza vagy történelmi események
tagadása elleni büntetőjogi harc, legyen szó akár náci, akár kommunista
jelképekről, személyiségekről vagy eszmékről, a Ceausescu rendszerben már
megismert orwell-i gondolatrendőrséget idézi és súlyosan korlátozza a
szólásszabadságot.
Erdélyi Napló
leadva: 2015. augusztus 18.
Vélhetően 2-3 napra rá jelent meg.
No comments:
Post a Comment