Miután ismét felforrt a levegő a közösségi médiában az Igazi Csíki Sör körül, amikor egy liberális újságíró hölgy leetnopornózta a legújabb reklámjukat, meglepve vettem észre hogy az e témában írt szövegemet nem tettem fel még a blogomra.
A fotót 2015. szeptember 21-én készítettem Lefkada szigetének legszebb strandján, Porto Katsikin.
A fotót 2015. szeptember 21-én készítettem Lefkada szigetének legszebb strandján, Porto Katsikin.
(Hiteles
székely sör szívmelengető magyar címkével)
Az Igazi Csíki Sör kitalálója, Lénárd András
jó lóra tett. A székelyek szeretik a sört, szeretik saját szimbólumaikat és
nyilvánvaló módon szeretik saját anyanyelvüket.
Nem kevesen joggal háborodtak fel évtizedeken
keresztül, akár nap, mint nap, hogy a Heineken által megvásárolt csíkszeredai
sörgyárban gyártott[1] „Ciuc
Premium” feliratú sörön semmit nem lehet magyarul olvasni, s voltak nem
kevesen, aki az Igazi Csíki Sör megjelenéséig a sokkal gyengébb Harghitát
itták, mert azon volt magyar felirat is, mi több, a nemzeti színeinket is fel
lehetett fedezni rajta.[2]
Akadt, aki kőkemény magyarként dacból Ciuc-nak mondta éveken át a Heineken
helyi sörét, ezzel is tiltakozva az ellen, hogy a sörön nincs magyar felirat.
Lénárd megterveztetett egy nagyon jól kinéző
címkét, mely szerencsére nem hasonlít a Ciuc sörre egyáltalán, melyen székely
szimbólumok szerepelnek és a törvény által előírt apróbetűs részt leszámítva
semmit nem írnak rajta románul. A természetes az lett volna, hogy hasonló
dicséretes kezdeményezések tucatjai jelenjenek meg már a kilencvenes években,
hiszen a leghatékonyabb módja a román hatalom asszimilációs igyekezetével való
szembeszállásnak az, ha úgy teszünk, mintha nem létezne. (E gondolatot mutatis
mutandis egy hollywood-i, meglepően jól sikerült és eszmeileg is pozitív
sugallatú filmeposz Amon de Valera-nak, az ír szabad állam első elnökének
tulajdonítja, de az állítás érvényes bármilyen elnyomott kisebbség
vonatkozásában.)
Az Igazi Csíki Sör emellett ízletes,
karakteres sör, melynek ára is barátságosnak mondható. Nem multi által
gyártott, iható kisüzemi sört 200 forintért vagy 3 lejért kapni egyszerűen
sehol nem lehet (mert ennyi a székelyföldi nagyboltokban az Igazi Csíki, persze
mire Magyarországra ér, emelkedik az ára).
A csíkszentsimoni sörgyár sikert sikerre halmozott és egyre több helyen
jelent meg Magyarországon is.
A Heineken beperelte az Igazi Csíki Sör
gyártóját, a nemrégiben megszületett jogerős ítélet elmarasztalta a sörgyárat
és megtiltotta az Igazi Csíki Sör márkanév használatát.
Az ügyből hatalmas polémia lett.
A nemzeti sérelmekre érzékeny tábor hitelt
adva a Lénárdék propagandájának a sörgyár megszüntetésétől félt, kongatta a
vészharangot.
A másik oldalon nemzetsemleges és/vagy
nemzetellenes tábor retorikáját arra élezte ki, hogy a csíkszentsimoni sörgyár
felerészben holland tőkével működik[3],
hogy kézművesnek mondja magát, miközben nem az, de akadt olyan
nyelvészprofesszor is, aki a jogvitában is a Heinekennek adott igazat.
A nyilvánvalóan elfogult, ballib
„átlátszóval” vagy a hasonlóan elfogult hvg.hu-val nem vitatkoznék, de az
említett tanárember szövegével igen, annál is inkább, hogy érvei valamint
álérvei 878 megosztást, 1300 like-ot és megszámlálhatatlan hozzászólást
eredményeztek. Facebook-on megosztott gondolatai tehát vélhetően jobban
hatottak, mintha egy klasszikus sajtótermékben jelentek volna meg, érdemes őket
górcső alá venni.
(Találkozásaim
Szilágyi N. Sándorral)
Szilágyi N. Sándorral emlékezetem szerint
először 1990-ben találkoztam Székelyföldön egy népünnepélyen, az első
tusnádfürdői tábor után, ahol az egymásra találás örömében mindenki mindenkit
kérdezgetett, hogy honnan jött. „Csíkszépvízről”, „Gyergyóremetéről”, „Etédről”
stb. - hallatszódtak a válaszok, amiket elégedett bólogatás követett.
Szilágyi N. Sándort is megkérdezte egy
székely atyafi, ő meg mondta, hogy Bukarestből. Mély csend következett.
Vélhetőleg gondolkodott emberünk, hogy most mit is reagálhat erre, amivel meg
sem bántja a megkérdezettet, de a román megszállás szimbolikus városával
szembeni valódi érzéseit sem tagadja meg. Egy hosszú perc után megszólalt: „nem köll azt szégyellni, ott es emberek
élnek”. A válaszon jót szórakoztunk. Persze önmagában a bukaresti lét nem
jelent semmit, ott is meg lehet(ne) maradni nemzeti gondolkodású magyarnak. E
találkozás egyébként kifejezetten pozitív élményként ragadt meg bennem.
Második találkozásunk az RMDSZ
nagyválasztmányának ülésén történt, szintén 1990 nyarán, amikoris Szilágyi N.
Sándor elolvasott egy hosszú tanulmányt, melyből az ragadt meg bennem, hogy van
„diffúz” és „fókuszált” nemzettudat, az előbbi a tömbben élőket jellemzi, az
utóbbi a vegyes területen élőket. A szerző szerint a fókuszált
nemzettudatúaknak szükségük van a többségiekre saját nemzettudatuk megéléséhez,
ezért örvendenek, ha külföldön románokkal találkoznak. E papírszagú teóriát
saját tapasztalataim és érzéseim nem erősítik meg.[4]
Jómagam tömbben és szórványban egyaránt találkoztam nemzetben gondolkodó
emberekkel, akik számára a nemzeti kötődés elsődleges és kozmopolitákkal, akik
ezt mellékesnek tekintik.
Számomra ez a releváns törésvonal.
(Szilágyi N.
Sándor a Kolozsvári Nyilatkozatról és a Neptun-ügyről)
Mindebben persze semmi probléma nincs,
mindenkinek szíve joga felállítani a maga teóriáját a nemzettudatról. Abban
viszont már van, hogy Szilágyi N. Sándor is aláírta azt a politikai kiáltványt,
amit az ellenszavazat nélkül elfogadott Kolozsvári Nyilatkozat ellen támadó
balliberálisok 1992 novemberében fogalmaztak meg s mely az RMDSZ autonomista
szárnya ellen irányult, s demagóg vádak (zömmel rágalmak) tömkelegét zúdította
rájuk.
Még nagyobb probléma, hogy nem sokkal később
a Neptun-ügy kapcsán SZNS a neptunistákat mentegette és Tőkés Lászlót támadta,
azt róva fel neki, hogy ötvenes évek stílusában fogant a neptuni triót
elmarasztaló, egyébként gazdagon dokumentált és kivételes logikai feszességgel
megírt „A hatalom uszályában” című tanulmány néhány sora. Szilágyi N. Sándor
előtt a sztálini korszak rémképei jelentek meg, szerinte Tőkés László soraiban
„az imperializmus ügynökeit kíméletlenül
leleplező párttisztogatás és kirakatperek hangulata kísért.” Sőt, azt is
fontosnak tartja elmesélni, hogy annak idején miután Tőkés László mondatainak ikertestvérei” elhangzottak „a fekete autó következett, a börtön és a
Duna csatorna”. Mindez nem fekete humor, nem a Times New Roman és nem is a
Hírcsárda. Az önmagát komolyan halálosan vevő szerző szövege megjelent a
Romániai Magyar Szó 1993. augusztus 20-21-i számában.
(Szilágyi N
Sándor az Igazi Csíkiről)
Csoda-e, hogy most Szilágyi a Heineken és a
román táblabíróság mellé állt? (Bár ő maga érdekes módon ezt váltig tagadja.)
Nézzük hát a szóban forgó írást!
Érdemes azon elgondolkozni, hogy miféle
stílusfordulat az, amikor az Igazi Csíki Sör melletti dicséretes nemzeti
kiállást már kommentárjának első (!) sorában valaki „őrületnek” nevezi: „Nézem ezt
az őrületet az Igazi Csíki Sör körül”. (Az „őrület” kifejezés egyébként
visszatér a későbbiekben is, jelölendő eme autentikus székely sör melletti
közel össznemzeti szolidaritást.) Hangulatkeltő fogalmazástechnika ez a
javából, de hát ne csodálkozzunk, hiszen aki fekete autót, Duna csatornát és
börtönt emleget annak kapcsán, hogy az erdélyi magyarság autonomista elöljárója
felemeli szavát a közösségünk ügyét eláruló, a román hatalomnak alájátszó
politikusok ellen, az nem kell a szomszédba menjen egy kis hangulatkeltésért.
S persze ezek után nem ér meglepetésként,
hogy Szilágyi problémát lát abban, hogy Lénárd Sándor Igazi Csíki Sörnek
nevezte el a maga csíkszentsimoni sörét.
Holott megtehette, minden morális alapja
megvolt rá. Sörének arca van, egyénisége, saját receptúrája (amit a hátcímke
szerint egy csíki sörfőzőmester segítségével a csíkszeredai Sapientia
tudományegyetemen alkottak meg), egyedi illata és aromája, a csíki emberek
szimbólumvilágát idéző címkéje s nem utolsósorban magyar felirata.
Szerintem egyébként jogi alapja is volt e
névválasztásnak, de a helyzet az, hogy a jog nagyon sok esetben különböző
interpretációkra ad lehetőséget. Lám, még a magyarok iránti pozitív
elfogultsággal aligha vádolható suceava-i bíróság is Lénárdéknak adott igazat
és elutasította a Heineken keresetét.
(Nemzetárulás
lenne a nemzeti érzésre apelláló terméket forgalmazni?)
A legtermészetesebb dolog lenne, hogy egy
ilyen, jogilag dilemmatikus helyzetben, amikor egyik oldalon áll a megalakulása
óta etnosoviniszta, nyíltan magyarellenes román állam bírósága és egy silány
tömegterméket árusító multi, a másik oldalon egy székely vállalkozó, akkor magyar
ember az utóbbinak adjon igazat.
Szilágyi szerint ez nem így van.
Ő váltig ragaszkodik, ahhoz, hogy Lénárdék
több ponton is erkölcstelenül és jogtalanul jártak el, beleértve a sör
elkeresztelését is. És bármennyire is megdöbbentő ez, de Szilágyi képes azt is
negatívan beállítani, hogy a székely vállalkozó egy jó minőségű, jó ár/érték
arányú termékével megmozgatja a székely lelkeket, kampányával, címkéivel
azonosulásra késztet és identitást erősít. Nézzük, hogy ez a kifejezetten
nemzetépítő, önazonosságteremtő tevékenység miképpen néz ki Szilágyi
optikájában: „nemcsak a sört fizetjük,
hanem a „magyarságot” is. A piacnak ugyanis semmi sem szent, a magyarságot
simán lehet marketingcélokra is használni, úgysem fog az senkinek leesni, hogy
aki „magyarságot árul”, azt akár nemzetárulónak is nézhetné valaki.”
Ilyen alapon „nemzetárulónak”, „magyarságot
árusítónak” lehet nézni Petőfi Sándortól Csoóri Sándorig minden olyan írót
és költőt, aki mert megélni abból, hogy műveit megvásároló magyarok egy része
kifejezetten azért adott ki pénzt a könyveire, mert fontos volt neki a nemzeti
önazonosság. És persze ide értendő a magyar történelmet megörökítő, művei
értékesítéséből élő festő, a nemzeti nagyságnak emléket állító profi filmes és
minden olyan árucikk megtervezője, előállítója és forgalmazója, mely árucikkek
az emberek nemzeti identitására apellálnak, legyenek azok térképek, régi
levelezőlapok, zászlók, jelvények s hadd ne soroljam.
Micsoda abszurd és rosszindulatú
gondolkodásmód ez!
Tételezzük fel a legrosszabbat, azt, hogy
Lénárd Andrást valóban csak és kizárólag a profitérdek mozgatja és cinikusan
játszotta ki a székely kártyát.
Ezesetben is mi nyom többet a latban?
Az, hogy egy arctalan, jellegtelen román
feliratú, a vásárolóközönség által kínból, kényszerűségből csíkinek nevezett
sör mellett asztalra tett egy valódit, mely büszkén és méltón viselheti az
Igazi Csíki Sör nevet, egy jó és szép sört, tisztességes áron vagy az, hogy
ebből hasznot is húz?
És netán ennek köszönhetően egy olyan multi,
melynek névadó sörét vörös csillag ékesíti kevesebbet fog árusítani a maga
silány tömegtermékéből? (Az is érdekes, hogy a vörös-csillag tematikára
Szilágyi egy szót sem veszteget. Kíváncsi lennék, hogy ha netán a szóban forgó
multi horogkeresztes sört árulna, akkor az sem szúrná Szilágyi szemét?)
Szilágyi vehemensen érvel, érezni, hogy
irritálja a dolog.
Mindenki eldöntheti, hogy valójában mi
irritálja, Lénárdék kifogásolható piaci magatartása vagy az, hogy valaki mert
végre (szinte) csak magyar feliratú, nemzeti önazonosságerősítő termékkel
megjelenni a Székelyföldön. (Az Igazi Csíki Sör még be sem indult, de akadt
erdélyi ballib megmondóember, aki fontosnak tartotta blogján kikelni a magyar
exkluzivizmus ellen.)
(Érvek és
álérvek a Heineken mellett, az Igazi Csík Sör ellen)
Szilágyi elszántan érvel Lénárdék ellen: „a márkanévegyezéssel (legalábbis a vásárlók
nyelvében) kezdettől fogva tisztában kellett legyenek, hiszen különben miről
szólna az vajon, hogy Igazi (de csak apróbb betűkkel a CSÍKI SÖR fölé írva), ami mellesleg a cég nevében – Csíki Sör Manufaktúra – nem is szerepel? Mihez képest igazi
ez?”
Érthetőnek nevezi, hogy a céget beperelik: „bepereli őket a Hargita megyei törvényszéken
márkanévbitorlás, illetve tisztességtelen verseny címén, ami szerintem még érthető
is.”
S megelőlegezi azt is, hogy a jogvitában
kinek van igaza: „Az Igazi
Csíki Sör igaza mellett nem sok érv szólhatott, különösen a vásárlók
nyelvhasználatát is figyelembe véve.”
Miközben senki nem vitatja, nem is
vitathatja, hogy az Igazi Csíki Sör a Ciuchoz képest igazi. Épp ez a pont, ahol
az oly sokat emlegetett piacnak kell dönteni és nem az államnak beleszólni a
névadásba. Elég nyilvánvaló, hogy senki nem fogja összekeverni a két sört. Az
Igazi Csíki névadásával versenyre hívta ki piacon levő társát. Mire a másik
perelte, segítségül hívva a nyilvánvalóan elfogult magyarellenes román
bíróságot. Maga Szilágyi N. Sándor sem lehet biztos abban, hogy a
marosvásárhelyi bíróság döntését nem indokolta-e a magyarellenesség - ennyire
naiv senki nem lehet.
Teheti idézőjelbe bárhányszor Szilágyi a
„román” szót, jelezve, hogy nem nemzeti szembenállásról van szó, mikor mindenki
tudja, hogy nagyon is megvan ennek a jogvitának a nemzeti dimenziója is. Egész
más lett volna a helyzet, ha Lénárdnéknak nem az lett volna a célja, hogy a
másik sörrel szemben pozicionálják a
magukét, hanem igyekeztek volna a bejáratott márkát lemásolni és az emberek
figyelmetlenségére alapozni. (Mint tette a rendszerváltás után megannyi cég,
olyan nevet és grafikát választva, mint ami már a piacon volt évtizedek óta
lásd pl. Sany/Sony)
(„Őrület”
vagy természetes nemzeti szolidaritás?)
Természetesnek vélem, hogy Lénárdék a
meggyőződésem szerint jogtalan, számukra mindenképpen előnytelen ítélet után a
magyar érzületre apelláltak, amikor szolidaritásra hívták fel nemzettársaikat.
Szilágyi szerint ez csak hamis beállítás: „A cég tehát valami magyarellenes dolognak
állítja be ezt az egészet, és arra mozgósít minden magyart, hogy most álljunk
ki mellette mindnyájan, és adjunk bele apait-anyait, hogy ő az üzleti érdekeit
érvényesíthesse, vagyis arcátlanul visszaél azzal, hogy a magyarokat könnyen
mozgósítani lehet, ha valami „magyar ügyről” van szó.”
Szilágyi rossz szemmel nézi azt is, hogy a „Fidesz és Jobbik politikusai közül pedig
többen is a Heineken-termékek bojkottálására mozgósítják
az embereket”, azzal riogat, hogy esetleg
a bojkott sikeres lesz, és „a
Heineken esetleg összecsomagolja a gyárát, és elviszi mondjuk Teleorman
megyébe, aminek következtében nem 40 vagy 140, hanem annál jóval több magyar
ember marad munka nélkül Csíkszeredában.” Mintha ennek lenne bármiféle
realitása.
De ezen sincs mit meglepődni, ismerjük
Erdélyben a riogatásos nyelvpolitikát, s nemcsak a fekete autó és a Duna
csatorna minden alap nélküli emlegetését. Emlékszünk pontosan, miképpen
riogatott a Szilágyi által védett neptunista szárny első embere, Domokos Géza[5]
és több híve Boszniával, Koszovóval, vérfürdővel, vagy szűkebb körben azzal,
hogy „széttépnek a románok”. Annak is épp annyi realitása volt, mint a Heineken
Teleormanba költözésének.
(Lénárdék
hibái)
Lénárdék sajnos elvetették sulykot,
megtévesztő módon fogalmazták az elmarasztaló bírósági ítélettel kapcsolatos
közleményüket, amikor azt állították, hogy az „meg kell semmisíteni 30 napon belül minden tárgyat és eszközt”.
Persze volt ebben némi spekuláció, hiszen utólag lehet azzal védekezni, hogy
azokról a tárgyakról és eszközökről van szó, melyek az Igazi Csíki
megnevezéssel kapcsolatosak, de akkor se kellett volna támadási felületet
nyújtani a nyilván tudatos félreinformálással.
Az is tény, hogy nem először nyúltak a hamis
propaganda eszközéhez. Súlyos hiba volt, hogy Lénárd András azt nyilatkozta
korábban, hogy ők gyártják az egyetlen igazi kézműves sört a Kárpát medencében,
ami egyszerűen olyan távol áll az igazságtól, mint Makó Jeruzsálemtől.
Még akkor is, ha a kézműves kifejezést
nagyjából a kisüzemi szinonimájaként használja majdnem mindenki, és az egyes
országokban pontosan meg van szabva, hogy mekkora termelési kapacitásig és
forgalomig nevezhető egy sör kisüzeminek, s ebbe netán az Igazi Csíki belefér.
Kiterjesztőleg, figyelembe véve az általános
szóhasználatot még nevezhetjük az Igazi Csíkit kézművesnek, annak dacára, hogy
annyi készül belőle, hogy terítik fele Erdély és Magyarország nagy részét, de
„igazi” kézműves sörnek titulálni, finoman szólva túlzás.
Azt állítani pedig, hogy ez lenne az egyetlen
„igazi” kézműves sör mifelénk, azon túl, hogy egetverő hamis állítás, meg is
sérti azokat, akik tényleg kézműves sört tesznek az asztalra. Merthogy bizony
ilyenek is akadnak szép számmal. Ők azok, akik otthon, valóban kézműves
körülmények között kikísérletezik a receptjüket, majd azt lefőzetik egy kisüzemben.
(Balkezes, Gólem, Rothbeer, Brew Your Mind, Brewdapest, Csupor Marci,
Hara-punk, Hübris, hogy csak néhányat említsek azon kézművesek közül, akiknek
sörét magam is kóstoltam nem egyszer.)
Mindez azonban nem indíthat minket arra, hogy
a Lénárd vállalkozásának erényeit szem elől tévesszük. Vagy arra, hogy Szilágyi
N. Sándorhoz hasonlóan azzal vádoljuk őket, hogy „magyar” ügyet kreáltak egy
etnikailag semleges, kizárólag a piaci magatartásról szóló jogi ügyből.[6]
Ők egy priméren magyar ügyet magyar ügyként
kommunikáltak, amihez minden erkölcsi alapjuk megvolt.
(Ki tart a
medvével?)
S ha maradt volna valakiben egy szemernyi
kétely, hogy kinek az oldalán áll, kinek szurkol Szilágyi N. Sándor, akkor az
olvassa el ezt a passzust is: „Aki nem
hinné, hogy ez így van, nézze meg, mi van az Igazi Tiltott Sör felirat alatt
rovásírással, ha el tudja olvasni: CSÍKI SÖR. Persze rendes betűkkel nem írják
rá, hiszen tudják, hogy ezt a nevet a bírósági döntés egyértelműen megtiltotta,
de a rovásírás jó lehet arra, hogy azt suttyomban ki lehessen játszani, hiszen
azt a románok nem tudják elolvasni. (A magyarok közül se nagyon sokan.) És
akkor ezen jól el lehet szórakozni, hogy milyen furfangosan kijátszottuk a
bírósági határozatot, amit pedig egy jogállamban mindenkinek kötelező
betartani!” Tehát Románia jogállam és Lénárdék járnak el jogi és erkölcsi
szempontból elfogadhatatlanul, amikor rovásírással továbbra is szerepeltetik
címkéjükön, hogy „Csíki sör”. Népszerűsítve egyébként ezzel az ősi magyar
írásmódot, amiért egyébként dicséret és elismerés járna, már persze egy olyan
embertől, akinek elsődlegesek a nemzeti értékek.
Szilágyi odáig megy, hogy azt is kifogásolja
e tárgykörben megejtett első Facebook bejegyzésének utolsó bekezdésében, hogy
Székelyföld nem folyt bele a „korrupt kormány” elleni, minden bizonnyal a
globális háttérhatalom által is katalizált, támogatott tüntetéssorozatba s hogy
az Igazi Csíki Sör mellett többen tüntettek, mint a kormány ellen. Ennek kapcsán Szilágyi egy frappáns, csak épp nem ide illő román
szólást idéz: „Ţara arde şi baba se
piaptănă. (Aki nem értené: Ég
az ország, s a vénasszony fésülködik.)”[7]
Holott a székely emberek nagyon jól tették,
hogy nem vonultak ki egy külföldi rásegítésű, par excellence belromán ügyben az
utcára. Ma ugyanis egyszerűen nincs olyan román politikai erő, mely mellett magyarként
jó szívvel tüntetni lehet. Márpedig a mégoly elfogadhatatlanul is eljáró
kormányt alig egy éve választották meg demokratikusan, s e kormány az
inkriminált határozatát viszonylag hamar visszavonta. A tüntetők mégis a
lemondását követelték.
Egyébiránt e tárgykörben megjelent több
mértéktartó írás, mely éppenséggel arra világít rá, hogy mennyire durva
leegyszerűsítés a „korrupt kormány” versus igazságot és igazságosságot,
átlátható közéletet követelő nép magyarázóelve. A legfrappánsabban Szakács
Árpád fogalmazott, aki szerint Romániában a korrupció ellen tüntetni olyan,
mintha a nepáliak tiltakoznának a Himalája látványa ellen.[8]
(Együtt
emlegethető Lénárdék megalapozott névadása a sikkasztással?)
Mindezek után nem meglepő, hogy megszólalt az
erdélyi magyar sajtónak a gyermeteg polgárpukkasztásig menően nemzetellenes
képviselője, Parászka Boróka, akinek az országvesztő Károlyi Mihály az ideálja,
aki december elsején elviszi a gyermekét együtt ünnepelni a románokkal Erdély
elszakítását, majd azt még meg is írja cikk formában, akinek a csíksomlyói
búcsú „franchise rendszerben működő
vándorcirkusz” és még hosszan sorolhatnám a normális magyar gondolkodásból
történt kizökkentség riasztó példáit. Csoda–e, hogy neki sem Szilágyi N. Sándor
sajátos logikájával van baja, hanem azokkal a kommentelőkkel, akik keresetlen
szavakkal marasztalták el Szilágyit nemzeti illojalitásként is értelmezhető
álláspontja matt. S nem kevesebbet követel a sörgyár tulajdonosától, mint azt,
hogy határolódjon el saját híveitől.[9]
Szilágyi, akit a nem egy esetben joggal
feldühödött kommentelők vélhetően indulatba hoztak, kiegészítő hozzászólásában
még tovább megy, egyenesen a sikkasztással rokonítja Lénárdék jogos és
megalapozott névválasztását. „Ez pont
olyan, mint ha én elsikkasztanék egymillió lejt, persze úgy, hogy amennyire
lehet, a jogi réseket és kiskapukat használom ki, hogy úgymond jogszerű legyen,
majd ha valahol mégis lebukok, és engem börtönbe csuknak, akkor mozgósítom az
egész Kárpát-medencét, hogy a románok már megint bántják a szegény ártatlan
magyarokat. És ez hatásos is lesz, és ez a leggyomorforgatóbb az egészben, hogy
akkor már senki sem fog arról beszélni, hogy én igazából egy sikkasztó vagyok,
és csak a helyemre kerültem, mert azt kaptam, amit érdemeltem, és ezt én
csináltam magamnak, nem a románok. És én ezért tartom ezt az egész őrületet
veszélyesnek, mert miféle nemzet leszünk mi a végén, ha lelkesen kiállunk
támogatni minden tisztességtelenséget, és ha ezt valaki csak szóvá is meri
tenni, akkor azt lelkesen küldözgetjük az anyjába, ahogy itt történik a
kommentekben? A világ leghitványabb nemzete leszünk így.”
Nyilván nem lennénk még akkor sem a világ
leghitványabb nemzete, ha baltás gyilkosok vagy népirtók mellett állnánk ki,
hiszen a legtöbb nemzet ezt teszi, az izraeliektől a szerbeken, angolokon,
amerikaiakon, románokon keresztül az azeriekig.
De nem bíztatok erre senkit.
Többek között azért is jó érzés magyarnak
lenni, mi nem emelünk szobrot azon tagjainak, akik civileket gyilkoltak
tömegével (lásd Avram Iancu), mi elszámolunk a magunk lelkiismeretével.
De ne is legyünk öngyűlölőek, s ne mérjük a
saját magunkat szigorúbb mércével, mint másokat.
Szó sincs arról, hogy támogatnánk „minden
tisztességtelenséget”. Hanem csak arról, hogy egy minden bizonnyal etnikailag
átszínezett bírósági ítélet, mely egy példamutató székely vállalkozást sújtott,
sok magyarban jogos felháborodást keltett.
A csíkszentsimoni sörgyár melletti, határokon
átívelő kiállás éppoly példamutató, mint maga a sör, a székely színekben
pompázó, nappal és holddal ékített, a hátcímkén a székely sörfőzés történetére
is kitérő, a rovásos feliratú CSÍKI SÖR.
Megjelent a Kapu 2017/3-as számában.
A sörgyár honlapja:
https://csikisor.hu/soreink/az-igazi-csiki-sor/
A ballib hablaty a nők állítólagos kihasználásáról és az "etnopornoról":
https://columbofelesege.transindex.ro/szekelyruhas-noket-vetkozteto-etnopornoval-erte-el-marketingje-melypontjat-a-csiki-sor/
A vitatott reklám:
https://www.facebook.com/csikisormanufaktura/videos/665777284207860/?v=665777284207860
[1] Állítólag már nem ott gyártják a „Ciuc
premium” nevű sört, azt is beszélik, hogy a temesvárinak becézett
„Timisoreanat” sem gyártják már Temesváron, csak raktározzák, de ez nem is
lényeges a mondanivaló szempontjából. A sörivó közönség e söröket az adott
városokhoz kapcsolja.
[2] A jelenségről a legérzékletesebben és
legőszintébben alighanem Orbán János Dénes írt: „Lehet etnikai alapon sört inni? Tizenkét évig voltam kocsmáros
Kolozsváron, úgyhogy bátran ki merem jelenteni: igen. A Kolozsváron tanuló
székely diákok csak úgy vedelték a Harghita sört, csak azért, mert a román és a
magyar Hargita között mindössze egy „h” betűnyi a különbség, és a gyártó (a
Heineken tröszt) kegyesen föltüntette a címkén magyarul is, hogy ez egy világos
sör. Már ez az apró gesztus elégséges volt a népszerűséghez. Pedig a Harghita
sör amúgy bűn rossz, ha barátaimmal fogadást kötöttünk, a vesztesnek el kellett
fogyasztania néhány üveggel a hitvány italból. Vallatni lehetett vele.”
(Orbán János Dénes: Az Igazi Csíki igazsága, Magyar Idők, 2017. február 7.)
Hadd tegyem hozzá a magam idevágó tapasztalatát. Egy alkalommal
Kézdivásárhelyen megittunk barátaimmal pár üveg Igazi Csíkit egy parkolóban,
még a hősidőkben, amikor igen nehéz volt hozzájutni, nemhogy étteremben, de még
üzletben is. Utána bementünk egy kocsmába, ahol Igazi Csíki nem lévén,
Harghitát rendeltünk. Szabályosan le kellett gyűrni, egyszerűen nem esett jól,
akkora volt a különbség.
[3] Épp az egyik ultra-ballib portál, az
átlátszó erdélyi változata nyomozta ki, hogy valójában egy felvidéki magyar
vállalkozó, Világhi Oszkár lehet a „holland” csendestárs.
[4] Rákerestem emlékeim alapján erre a szövegre,
s láss csodát megtaláltam, illetve találtam egyet, melynek első változatát
olvashatta fel Szilágyi a csíkszeredai gyűlésen. Lásd itt:
http://adatbank.transindex.ro/html/alcim_pdf416.pdf
[5] A neptuni tárgyalás idején Domokos Géza nem
volt már elnök, de a tárgyalássorozat az ő elnöksége alatt kezdődött és ő volt
ennek az önfeladó, tájbasimuló, helyzetben ragadt, eseménykövető politikának az
első karakteres és legnagyobb hatalmú képviselője pont akkor, amikor a
legnagyobb esély lett volna többet elérni, amikor cseppfolyós volt a helyzet,
amikor a legmegfelelőbb lett volna a pillanat az autonómia kivívására.
[6] Idézem: „mihelyt beperelték
őket, a magyarok körében ebből rögtön „magyar ügy” lett: na tessék, már ezt is
támadják, mert magyar, tehát akkor védjük meg a mi „magyar sörünket”.”
[7] Hadd idézzük ismét szóról szóra:
“A múlt héten egész Romániában 600.000 ember tüntetett a korrupció ellen és a
törvényesség betartásáért. Bukarestben 300.000, Kolozsváron 50.000, de még
Besztercén is több ezer ember. Csíkszeredában ezért naponta 100-an tüntettek,
hiszen a törvényesség betartása nem „magyar ügy”, az csak
országos ügy, amihez a magyaroknak semmi közük. Azzal foglalkozzanak csak a
románok. 300-an csak hétfő este gyűltek össze, mert akkor az Igazi Csíki Sörért kellett
tüntetni. Erre mondják a románok, hogy Ţara arde şi baba se
piaptănă. (Aki nem értené: Ég az ország, s a vénasszony fésülködik.)–
olyankor mondják, mikor nagy bajban valaki pitiáner dolgokkal foglalkozik.)”
[8] Szakács Árpád: „Bukarest vagy Budapest? A tüntetéshullám nem a korrupció feletti győzelem, hanem az adósrabszolgaság szentesítése”, Magyar idők, 2017. február 11.
[9] “Beleolvastam Szilágyi N.
Sándor oldalán a márkanév vitába. Nagyon bízom benne, hogy a csíki
márkanévvel dolgozó cég vezetője nagyon sürgősen elhatárolódik a gyűlöletkeltéstől,
a verbális agressziótól, és erre szólítja fel támogatóit, vásárlóit is. Ezt
nevezném én közösségi felelősségvállalásnak.”
No comments:
Post a Comment