Ezt a szöveget 2010 szeptemberében írtam a Kapunak. Nagyrészt még aktuális.
Az idén volt hetven éves évfordulója a második bécsi döntésnek, mely Észak-Erdélyt
visszacsatolta Magyarországhoz. Ebből az alkalomból Erdély több városában[1],
így Szatmárnémetiben és Nagyváradon a nemzeti szervezetek megemlékezéseket
tartottak. Nagyváradon, ahol az Erdélyi Magyar Ifjak (EMI) helyi szervezete rendezésében
zajlott a megemlékezés, többszázan gyűltek össze a püspöki palotában, képviseltette
magát az Erdélyi Magyar Nemzeti Tanács (EMNT), a Magyar Polgári Párt (MPP), a
Történelmi Vitézi Rend valamint a Királyhágó Melléki Református Egyházkerület. Nagy József Barna,
az est házigazdája nem kevesebbet javasolt, mint azt, hogy legyen szeptember 6. a nagyváradi magyarok
városnapja, egyben a jövőbe vetett hit, a nemzeti felemelkedés nagyváradi
napja. "Honosítsuk meg újra
ünnepeink között ezt a soha el nem felejthető napot"- javasolta az
EMNT Bihar megyei alelnöke.[2]
Ez igen! Ez tiszta beszéd. Tiszta beszédre pedig igencsak
szükség van egy olyan kapcsolatrendszerben, min a román–magyar. Annál is
inkább, hogy ezt próbálták megvonni tőlünk 1918 és 1990 között. Generációk nőttek fel úgy, hogy legjobb
esetben csak családon belül hallott legendákból vagy magánszorgalomból
elolvasott könyvekből tájékozódhattak a valós magyar (és román) történelemről,
hiszen a magyar iskolákban mindmáig a hivatalos etnokratikus, kozmetikázott, ideológiával
átitatott román történelmet tanítják, melynek kvintesszenciája, hogy a románság
évezredek óta itt élt, a magyarok pedig betolakodók. 1990 megvolt a lehetőség
arra, hogy ez ellen szervezeti keretek között, tervszerűen tegyen a magyarság, e
lehetőséget azonban az Romániai Magyar Demokrata Szövetség (RMDSZ) vezetői nem
használták ki, mint ahogy másfél évtizede hanyagolják általános jelleggel a társadalomszervező
feladatokat. A politika zsinórmértéke számukra a magyar érdek helyett a
vélelmezett román érzékenység és a többségi elvárás lett. Ezért maradt el az
1990. legelején elnökségi szinten elhatározott erdélyi magyar fehér könyv
összeállítása, mely a közösségünk elleni jogsértéseket szedte volna rendszerbe,
ezért konvergens az RMDSZ külpolitikája a hivatalos román külpolitikával, ezért
nincs az RMDSZ-nek nemzeti jogsegélyszolgálata, ezért nem használják ki az
RMDSZ-es képviselők és tanácsosok még az a mozgásteret sem, ami számukra adott,
sem a nyelvhasználat, sem az érdekképviselet területén. Hogy most ne említsem a
nemzeti katasztert és az autonómia-statutumokat, mely feladatpontok
teljesítését 1993. január közepén határozta el az RMDSZ brassói kongresszusa két
(!) éves határidővel.
Tragikomikus, amikor evidenciákat indokolni kell, de
midőn az erdélyi magyarság hivatalos prominenseinek többsége sunnyog, midőn
élére kerül egy-egy alapvető kérdés[3], ahelyett a románság
felé kellene artikulálná az erdélyi magyarság létproblémáit, akkor bizony kénytelenek
vagyunk olyan dolgokat is magyarázni, melyek szerencsésebb sorsú közösségek
esetében zsigerből nyilvánvalóak. Jelen pillanatban az a helyzet, hogy az
erdélyi magyarság politikai vezetőinek főárama elmaszatolja, megkerüli a közös
román – magyar történelemhez és egyáltalában a magyar nemzeti közösség Románián
belüli létéhez kapcsolódó alapkérdéseket. Amikor közvetlenül a rendszerváltás
után a román törvényhozás december 1-ét választotta nemzeti ünnepnek, az RMDSZ
nem emelte fel a szavát ez ellen. Pedig lett volna oka rá. 1918 december 1-én a
Gyulafehérváron összegyűlt román „küldöttek” úgy „döntöttek” Erdély sorsáról,
hogy nem kérdezték meg sem a szászokat, sem a magyarokat. S ebben az esetben
nem az a releváns, hogy valójában Gyulafehérváron semmiről sem döntöttek az
összesereglettek, legfeljebb véleményt nyilvánítottak, s hogy a trianoni
békediktátum döntött a magyar sors középtávú
alapkérdéseiben, a lényeg az, hogy a román történelemírás szerint – amit az erdélyi
magyar gyermekek fejébe is sulykolnak, nem kis hatékonysággal – Erdély sorsa
itt dőlt el. Erdélyt a hivatalos román nézőpontból nem a nagyhatalmak vetették
oda koncként a szövetségeseit hátbatámadó Romániának, hanem azt a nemzetállam
megteremtésére irányuló évezredes küzdelmet megkoronázó, a román nemzet
egységes akaratát képviselő gyulafehérvári gyűlésnek köszönhetően nyerték el.
Felettébb fontos lett volna tehát, ha az erdélyi
magyarság érdekképviselete világosan állást foglal ebben az ügyben. Ehelyett a
gyulafehérvári határozatokban foglalt, a magyar autonómiára vonatkozó részbe
kapaszkodva a szervezet vezetői csendben belenyugodtak az erdélyi magyarság
kollektív megalázásába és rendre részt vettek az állami ünnepségeken. Az
egyetlen eset, amikor élére állították ezt a kérdést, az a csíkszeredai állami ünnep
esete volt, amikor egy bátor csoport kiadott egy nyilatkozatot, melyben jelezte:
a magyarok Csíkszeredában nem ünneplik Erdély elcsatolását, mivel ez a
magyarság számára gyásznap, s felszólították a magyar közéleti szereplőket,
hogy gyászszalagot viseljenek e napon.
Fontos dolog tiszta vizet önteni a pohárba. A
hamis érvelés, amit a magyar közösség egyes vezetői folytattak két évtizeden át,
rendkívül nagy károkat okozott eddig is. A román érzékenységről nemcsak a belpesti
flaszterértelmiség szónokol 1990 óta, hanem erre való hivatkozással próbálta
elodázni az RMDSZ első elnöke az autonómiakövetelés megfogalmazását, erre való
hivatkozással nem élnek a magyarok még a kiharcolt jogaikkal sem. Amikor az
ember azt olvassa a Facebookon, hogy külön oldala van azoknak, akik szerint a
marosvásárhelyi tanácsosoknak magyarul kellene beszélniük a tanácsüléseken,
akkor nem tudja, hogy sírjon vagy nevessen. De hát ez egy évtizede kiharcolt
jog! Mit várjunk az egyszerű polgártól, ha így mutatunk példát? Joggal felháborodunk
azon, hogy magyar szülők román iskolába íratják a gyermekeiket, de mi másra
számíthatunk akkor, amikor a közösség vezetői sem élnek az anyanyelvhasználat
lehetőségével? A románság alapvetően hamis képpel él a magyarságról, annak történelméről
és saját múltbeli ténykedéseiről egyaránt. Lehet struccpolitikát folytatni további
két vagy akárhány évtizedig, s erről nem venni tudomást, de sokkal
célravezetőbb az, ha nyilvánvalóvá tesszük a magunk világképét.
Még fontosabb az, hogy minden eszközzel azon
legyünk, hogy ellensúlyozzuk azt a tudatmosást amiben „részesíti” az erdélyi
magyar nemzeti közösség tagjait a legifjabbaktól a legidősebbekig a román kultúrpolitika,
különösképpen az intézményes oktatás és a média. Az erdélyi magyarság tekintélyes
része elvesztette az otthonosság-érzetét, folytonosság-tudatát, elvesztette
kulturális-történelmi gyökereit. Az EMI „Jó napot”-mozgalma hívta fel a
figyelmet a nemrégiben arra az abszurd helyzetre, hogy a magyarok tekintélyes
része olyan vegyes lakosságú városokban, mint Kolozsvár, Nagyvárad, Marosvásárhely
automatikusan románul szólal meg, ha bemegy egy üzletbe, boltba vagy irodába.
Az EMI-sek a idén június 26-án meghirdetett mozgalom felhívásában azt javasolták,
hogy tudatosan és rendszeresen „Jó napot”-tal köszönjenek a magyarok: „Ezer éve
itthon vagyunk, érezzük is hát itthon magunkat! Beszéljünk magyarul, hiszen ez
az anyanyelvünk! Szólítsuk meg közös nyelvünkön a másik magyart, hiszen
magyarok vagyunk! Keressük és találjuk meg egymást, hiszen sokan vagyunk!
Várjuk el a még magyar többségű városokba betelepülő románságtól a többség
nyelvének megtanulását, hiszen ez mindenhol így van! Várjuk el ott is, ahol a
pénzünkért szolgáltatást kapunk, hogy néhány alapszót tanuljanak meg a
nyelvünkön, elvégre az őshonosnak is jár annyi, mint egy turistának!
Viselkedjünk természetesen, magyarul, mondjuk bátran: Jó napot!”
Sajnos a közös problémák őszinte tisztázására az
elmúlt húsz évben igen gyér próbálkozások voltak. Az RMDSZ központi szinten épp
a fordítottját művelte annak, ami indokolt lett volna, Domokos Géza az első
kongresszuson arról beszélt, hogy Trianon „szentesítette” a románság évszázados
önrendelkezési küzdelmét, Kelemen Atilla és Verestóy Attila 2002-ben a Kempinsky
szállóban koccintottak Medgyessy Péterrel és Adrian Nastaseval december 1-én, az
RMDSZ képviselői pedig a román nemzeti ünnepeken szépen belesimultak a protokollba.
Makfalva
Talán nem igényel különösebb indoklást az, hogy a
magyar és a székely szimbólumok hivatalos és nemhivatalos használata is a tárgyalt
kérdéskörbe tartozik. Érdemes egy bekezdés erejéig megemlíteni a makfalvi székely
zászló problémáját, mert ez egyrészt nem kapta meg a megérdemelt nyilvánosságot
az anyaországi közéletben, másrészt pedig friss fejlemények is vannak az
ügyben.
Az immár országos jelentőségű helyi csörte ott
kezdődött, hogy a Magyar Polgári Párt helyi képviselői javasolták a székely
zászló kitűzésére a makfalvi polgármesteri hivatal homlokzatára tavaly ősszel,
át is adtak egy zászlót a polgármesternek, aki megtagadta annak a kitűzését. Miután
az RMDSZ kollegák hónapokon keresztül elzárkóztak a székely lobogó kitűzésétől,
az MPP-sek maguk tették azt ki tavaly decemberben. Az RMDSZ-es polgármester,
Zsigmond Vencel feljelentette a rendőrségen az MPP-seket, sőt az
alpolgármestert sikkasztással vádolta meg. A rendőrség kihallgatta az
érintetteket, a zászlót pedig eltávolíttatta.[4] Az ügy bíróság elé
került, mely végül a nemrégiben úgy döntött, hogy a székely zászló nem
rasszista jelkép, hanem egy közösség jelképe, vagyis ki lehet tenni a közhivatalokra.
Másik szálon lefutott a sikkasztás-vád is, ami rágalomnak bizonyult, mint az egyébként
sejthető volt.
Sajátságos a központi RMDSZ álláspontja az ügyben
A bíróság Kelemen Hunornak a Kulturális és Örökségvédelmi Minsztérium vezetőjének
állásfoglalására alapozva hozta meg döntését, ugyanakkor maga Kelemen Hunor azt
hangsúlyozta az ügyben megejtett nyilatkozatában[5], hogy a küküllőmenti színmagyar településen dúló háború
nem az RMDSZ és az MPP között zajlik, hanem a magyar közösségen belüli, régebbi
szembenállás a forrása, aminek időközben politikai színezete lett. Ez egy okkal több lett volna arra, hogy Zsigmond Vencelt
pártvonalon megróják, hiszen amit tett, az nem egyszerűen butaság, mint azt Kelemen
is állította idézett nyilatkozatában, hanem bizony kimeríti a nemzetárulás
kategóriáját. Közösségi szempontból különösen fontos lett volna a szankció,
hogy okulhasson belőle többi megátalkodott. Egyébként az esetnek az előremutató
hozadéka az lehet, amit maga Kelemen is leszögez: a makfalvi eset precedensként felhasználható. Hic Rodos,
hic salta! Itt a lehetőség végre a közös cselekvésre. Szép és emlékezetes
gesztusa lenne a magyar összefogásnak, ha mostantól kezdve székely falvak,
községek és városok százai tűznék ki hivatalos épületeikre a székely lobogót.
Érdemes két szót szólni a Magyar Polgári Pártról
is a közösségi öntudatépítés kontextusában. A Párt nemhogy arra nem fordított
energiát központi szinten, hogy a közösségi önazonosság-érzést erősíteni
próbálja, de egyáltalában semmiféle követhető kommunikációs stratégiát nem
alakított ki, országos szinten a párt lényegében nem létezik. Ami előremutató,
közösségépítő dolog történik MPPs berkekben, az helyi szervezeteknek a dicséretes
kezdeményezése, mint amilyen akció volt Szatmárnémetiben Horthy Miklós hetven
évvel ezelőtti bevonulásának megünneplése, színvonalas előadásokkal és a még
élő szemtanúk visszaemlékezésével fűszerezve. Ugyanakkor a párt örök szégyene a
szimbolikus térben, amin az RMDSZ-es kollegák nem is mulasztanak el élcelődni
szűk körben és nyilvánosan egyaránt, hogy Szász Jenő több kollegájával együtt elment
Traian Basescu meghívására Cotrocenibe koccintani tavaly december 1-én.
A Székely Nemzeti Tanács és az Erdélyi Magyar Nemzeti
Tanács anyagi források és főállású alkalmazottak hiányában csak eseti jelleggel
tudott tenni valamit a tárgyalt kérdéskörben. Mindkét szervezet következetesen támogatta
azokat az öntudatépítő kezdeményezéseket, melyek a történelemszemlélet magyar
paradigmáját népszerűsítették. Ide tartozik megannyi rendezvény, a Trianon filmvetítés,
a Trianoni Szemle lapbemutatók, Nagy Magyarország lapbemutatók, a Trianon emlékév
meghirdetése, a hozzátartozó kulturális programok s még sorolhatnánk.
Az
anyaországi hátszél
Erdélyi magyar politikai berkekben formális, nyilvános
valamint informális, belső fórumokon egyaránt téma volt Kövér Lászlónak, a
Magyar országgyűlés elnökének s a vezető magyar kormány egyik meghatározó figurájának
legutóbbi székelyföldi látogatása kapcsán megfogalmazott politikai üzenete.
Kövér több dolgot is mondott egyszerre, mind az EMI táborban megtartott
előadásában, mind pedig a különböző sajtóorgánumoknak adott interjúkban, amiből
nem könnyű kihámozni az egyértelmű politikai mondanivalót és iránymutatást.
Egyik oldalról azt mondta, hogy 1998 és 2002 között nem politizáltak megfelelően
a határon túli magyar problémák tekintetében, s ha ma azokkal az érvekkel
szembesítenék őt, melyeket ők akkor használtak, akkor lesajnálólag naivnak nevezné
ezen érvek előadóját. Másik oldalról azt is leszögezte, hogy az RMDSZ
megkerülhetetlen politikai tényező s hogy Erdélyben kell tenni azért, hogy ez
ne így legyen.
De mielőtt még megriadnánk, hogy a Fidesz
reálpolitikai megfontolásokból az RMDSZ mellé állna, hadd idézzük fel, hogy Orbán
Viktor több ízben is kijelentette, hogy a magyar kormány első számú partnere
Tőkés László és az általa vezetett Erdélyi Magyar Nemzeti Tanács. Azt sem
feledhetjük, hogy a 2008-as önkormányzati választáson Orbán Viktor nyíltan
kiállt a Magyar Polgári Párt mellett, melyet akkor nyíltan vagy burkoltan
minden erdélyi nemzeti erő támogatott annak dacára, hogy a jelöltállítás során
Szász Jenő már megmutatta, hogy e pártra nem úgy tekint, mint a nemzeti oldal
együttes közösségépítő érdekképviseleti vállalkozására, hanem mint a saját politikai
feudumára. Bizonyos fokú váltás tehát érzékelhető.
Ennek lényege, hogy ellentétben az 1998 és 2002
közötti korszakkal, amikor az RMDSZ volt a Fidesz első számú partnere és annak
vezetőjével Markó Bélával jó viszonyra törekedtek, ma már más a helyzet. A első
Orbán kormány politikájába belefért az,
hogy csurrant-cseppent a támogatásból a nemzeti oldal intézményei számára, de alapvetően
nem változott az anyaországi támogatási rendszer, a Fidesz kormány asszisztált
ahhoz, hogy Markóék némi áttétellel a maguk klientúra-építésére fordítsák azt a
nem kevés pénzt, aminek eredeti címzettje nem az RMDSZ volt, hanem erdélyi magyarság. Mindeközben azzal szemben,
amit a balliberális és az erdélyi labanc sajtó állít mindmáig, tételesen, hogy
Orbánék exportálták volna az anyaországi politikai ellentéteket a határokon túlra,
ennek fordítottja történt, kifejezetten lebeszélték azokat a szakításról,
akiknek már akkor szűk volt az RMDSZes kényszerzubbony. Időközben eltelt nyolc
esztendő és több kérdés eldőlt.
Markóék leszerepeltek, amikor 2002-ben még el sem
dőlt a választás s már arról nyilatkozott az RMDSZ elnöke, hogy jó lesz a kapcsolat
és az együttműködés egy MSZP – SZDSZ kormánnyal. Azóta is világosan érzékelhető
volt, hogy az RMDSZ közelebb áll a balliberális kormányzathoz, mint a nemzeti
ellenzékhez annak dacára, hogy a politikai alakzat európai szinten a
konzervatív pártokat tömörítő Európai Néppárt tagja.
Lehet ugyan az RMDSZ megkerülhetetlen tényező az
erdélyi politikai palettán és törekedhet a Fidesz alapvetően korrekt viszonyt
ápolni vele, de annak minden jel szerint vége, hogy az RMDSZ komprádor csúcsvezetése
legyen az erdélyi magyar politika tótumfaktuma és a román állami támogatások mellett
a magyar állami támogatások kizárólagos szétosztója.
A politikai széttöredezettségnek, a lassacskán
háromosztatú politikai mező kialakulásának dacára elvben nem kizárható egy
olyan modell, mely a nemzeti minimum köré épül, s melynek keretén belül anyaországi
nyomásra minden szervezet megtalálja a maga helyét. Ennek elsőrendű feltétele lenne, hogy az RMDSZ
nem foglal állást a nemzeti imperatívuszok ellen, sem belföldön, sem külföldön.
Még az sem kizárható, hogy az előttünk álló években
sikerül létrehozni a Tőkés László által az elmúlt húsz évben több ízben is
javasolt román-magyar egyeztető kerekasztalt, a tiszta beszéd jegyében. Mert a
tiszta beszéd nélkül, az alapkérdések megtárgyalását kikerülve lehetetlen egy
kölcsönösen méltányos román-magyar együttélési létmodellt intézményesíteni.
Borbély
Zsolt Attila
[1] Az 1920-ban Romániának ítélt területeket Erdélyként említem az egyszerűség kedvéért az
elmúlt kilencven évben meghonosodott szóhasználat szerint.
[2] Lásd erről részletesen:
Szőke Mária: Többszáz váradi magyar emlékezett a visszatérésre, Reggeli Újság,
2010. szeptember 8.
[3] Aprócseprő, de
szimbólumértékű dolog, hogy amikor egy-egy román-magyar meccs alkalmával román
riporterek provokatív szándékkal megkérdezik az RMDSZ képviselőit, hogy kinek
drukkolnak, akkor senki nem akad, aki azt felelje, hogy „természetesen a magyar
csapatnak” . És egy újabb kérdésre esetleg elmagyarázná kapásból az
államnemzeti és kultúrnemzeti létfelfogás közötti különbséget s egyben azt is,
hogy az lenne abszurd, ha a románok által elnyomott magyarok a román csapatnak
szurkolnának.
[4] A makfalvi konfliktus legrészletesebb összefoglalását a Kolozsváron megjelenő Krónika c. napilap közölte. Lásd: Szucher Ervn: Feljelentette az RMDSZ a székely lobogót kitűző MPP-seket Makfalván, Krónika, 2010. január 29.
[5] Transindex: Nem
folytatják a bűnvádi eljárást a Makfalván és Szovátán székely zászlót kitűzők
ellen, 2010. szeptember 1.
No comments:
Post a Comment