Az erdélyi magyar politikatörténet ős-bűne a Neptun-ügy, amiről az elmúlt több mint negyed évszázadban rengeteg szó esett.
Mi is történt akkor?
Az RMDSZ három élvonalbeli politikusa (Frunda György szenátor, Tokay György
képviselőházi frakcióvezető és Borbély László képviselő) a Szövetség legitim
szerveinek (Ügyvezető Elnökség, SZKT) felhatalmazása nélkül vett részt az
Iliescu-féle nyíltan magyarellenes román hatalommal folytatott
tárgyalássorozaton, melynek célja a román kisebbségpolitika nyugati
népszerűsítése és legitimálása volt Románia Európa Tanácsi felvétele előtt.
A tárgyalók fittyet hányva az RMDSZ autonómia-programjára, alkalmat adtak a
mélyen magyarellenes román kormányzatnak arra, hogy kisebbségbarát színben
tündököljön. Magyarán az országra nehezedő bizonyítási kényszert nemhogy növelték
volna, de kifejezetten csökkentették.
Később, 1996-tól az egész RMDSZ-politika átállt erre a logikára: kiszolgálni
a román hatalmat, támogatni azt külpolitikai síkon, anélkül, hogy cserébe létünket
alapjaiban érintő közjogi jogosítványokat, magyarán autonómiát kapjunk.
A Neptun-üggyel foglalkozott az „Átlátszó” nevű honlap erdélyi permitációja
is fél évtizeddel ezelőtt, akkor írtam az alábbi szöveget.
A blogra most került fel.
Sajnos mit sem vesztett aktualitásából, az RMDSZ politikai vonalvezetése nem
sokat változott, autonómia-ügyben éppenséggel semmit.
Az átlátszó Neptun
Az „átlátszó.hu”
erdélyi permutációjának szerkesztői a honlap első publikáció-sorozatának témájául
olyan kérdést választottak, melynek aktualitása nem évül el mindaddig, míg az
erdélyi politikát keresztbe metszi a román hatalomhoz való viszony mentén
húzódó alapvető törésvonal, míg lesznek olyan képviselői közösségünknek, akik
többet szeretnének a román hatalom által cenzúrázott és koreografált
látszatképviseletnél, míg a zsoldos-logika nem uralja el teljesen a politikai
térképet.
Más
szóval, míg elég magyar él Erdélyben, ahhoz, hogy kitermeljen magából egy olyan
csapatot, mely tagjai számára nem az egyéni érvényesülés a cél, hanem a
közösség képviselete.
A
Neptun-ügyről sok mindent leírtak már az elmúlt huszonkét esztendőben, két
mondatot azért szánjunk a politikatörténeti vonatkozásnak. Neptunban az RMDSZ
három élvonalbeli politikusa mandátum nélkül tárgyalt a román hatalom
képviselőivel egy amerikai szervezet, a PER (Proiject On Ethnic Relations)
moderálása mellett, s adott alkalmat a román félnek arra, hogy minden érdemi
engedmény nélkül kisebbségbarát színben tetszelegjen. Mindez 1993 júniusában történt, nem sokkal az
ország Európa Tanácsi felvétele előtt, amikor nem csökkenteni kellett volna a
Romániára nehezedő bizonyítási kényszert, hanem növelni azt.
A most
nyilvánosságra került anyag s az „Átlátszó” nyolc részben lehozott rezüméje (a
9. bejegyzés a dokumentumgyűjteményt tartalmazza) nem rajzolja át alapvetően az
eddig ismert képet. Talán új megvilágításba helyezi a jóhiszeműség kérdését, de
e problematika nemzetpolitikai szempontból soha nem volt alapvetően releváns.
Egyik
oldalról a kártétel, mely az erdélyi magyar ügyet a Neptun-gate révén érte,
független a részvevők jó- vagy rosszhiszeműségétől. Ráadásul három évvel később
teljességgel irrelevánssá vált e kérés, hiszen 1996. november 28.-án az egész
szervezetet állították neptuni pályára, fittyet hányva hivatalos programnak,
autonómiának, nemzeti önkormányzatnak.
Másrészt
a neptuni hármak addig és az után is az önálló, magyar érdekű autonomista
politika és e politikát követők kérlelhetetlen ellenfeleiként nyilatkoztak meg.
Politikai pályájuk megítélésének szempontjából mellékes az, hogy mennyire
voltak tisztában azzal, hogy a neptuni tárgyalássorozat a román kirakatpolitika
érdekeit szolgálja, hiszen ezt a kirakatpolitikát szolgálták azelőtt is, és
azután is.
Az „Átlátszó” sorozata
előtérbe állítja a szervezőket is. Az Egyesült Államok külpolitikai
szemléletének a boszniai háború kapcsán lezajlott paradigmaváltásról nem sokkal
a Neptun ügyet követően Borbély Imre írt politikai tanulmányt, kiemelve, hogy
míg korábban az emberi és kisebbségi jogok képezték az amerikai megközelítés lényegét
és ezt az értékegyüttestakár destabilizáció veszélyének vállalásával is képviselte
az amerikai külügy (legalábbis retorikai szinten), addig a boszniai háború hatására
a stabilitás került előtérbe, akár az emberi és kisebbségi jogok sérülésének
árán is. A feltárt anyag mindezt szépen aláhúzza.
„Adunk 1-2
millió dollárt, három bombának az árát, és akkor talán elkerülhetjük a háborút”
- foglalja össze az amerikai logikát az egyik interjúalany. Más kérdés, hogy
mennyire volt reális veszélye a fegyveres konfliktusnak Erdélyben.
Tokay György neptuni fogadkozását, miszerint „Erdély nem Jugoszlávia és nem is lesz
Jugoszlávia” nem tartottuk anno szerencsésnek, hiszen az lett volna a
szerencsés befejezése a mondatnak, hogy „amennyiben
biztosítják az erdélyi magyarság háromszintű közösségi autonómiáját”, de ez
a befejezés elmaradt.
Viszont, ha tárgyilagosan elemezzük a kérdést, akkor
azt láthatjuk, hogy a rendszerváltás után véres összecsapások akkor voltak,
amikor ebben a román hatalom érdekeltnek vélte magát és megszervezte azokat
(bányászjárások, vásárhelyi pogrom).
A magyar fél mindig is
kerülte mind a kérdés fegyveres megoldását, mind az azzal való fenyegetést,
aminek számos oka van, legfőbb közülük a számunkra kedvezőtlen erő-asszimetria.
Kiderült az anyagból, hogy LarryWatts, a PER elemzője, aki a nyilatkozók
szerint akár több titkosszolgálatnak is ágense lehetett, a román álláspont felé
hajlott mindvégig és felháborítónak tartotta, hogy az RMDSZ Csapó Józsefet is
beválasztotta az atlantai delegációba.
Miközben mit lehetett Csapó
doktor szemére vetni?
Csak annyit, hogy
következetes híve az autonómiának. Innen is látni, hogy a PER, miként egyébként
több anyagból is kiderül, nem a kisebbségi kérdés megoldására törekedett, hanem tüneti
kezelésre, „stabilitásra”.
Ami ugyebár élesen ütközött
és ütközik a magyar érdekkel.
Nem
meglepő, de új információ, hogy a kollektív jogok mentén való érvelésről maguk
a magyar delegációtagok mondtak le 1993 tavaszán a Gerzensee-i találkozón,
holott ekkor már érvényben volt az autonómiaprogram.
A mandátum
kérdésére vonatkozóan Allan Kassof, a PER vezetője azt állítja, hogy az RMDSZ
delegálta a magyar részvevőket, beleértve a neptuni hármakat, a „mi fiainkat”.
Domokos Géza elnökségének idején akár elnöki mandátummal is bírhattak a
tárgyalók, sőt, egyik tárgyaláson maga az elnök is részt vett, de az is biztos,
hogy Domokos nem tartotta fontosnak informálni az autonomista többségű Országos
elnökséget (erről az elnökség tagjai közös nyilatkozatban tájékoztattáka
közvéleményt a Neptun-bombafelrobbanása után, cáfolva a hármak védekezését
arról, hogy ők beszámoltak az RMDSZ vezetőségének).
Szintén
új információ, hogy részvevők anyagi juttatásban is részesültek, amiből
kiemelkedik 2400 dollár értékű számítógép, aminek Frunda György volt a kedvezményezettje.
Az Átlátszó szerkesztője szerint ez akkor megfelelt két évi nettó átlagfizetésnek.
Nem kívánom cáfolni a számítást, a lényeg az, hogy aprócska protokoll-ajándéknál
jóval nagyobb gesztus volt ez, mely a korrumpálás szándékát is felvetheti s nem
kell nagy rosszindulat ahhoz, hogy a harminc ezüstpénz csörgését asszociáljuk
az ajándék-számítógép duruzsolásához.
Egy
dologban csak egyetérthetünk Allan Kassof-fal: „Véleményem szerint a PER legnagyobb sikere az, hogy 1995 után négy évig
az RMDSZ részt vett a kormánykoalícióban, ez pedig lehetőséget adott a
közvetlen tárgyalásra a román féllel. Ezen felül egy olyan
protokollum-rendszert sikerült kifejleszteni, mely lehetővé tette az RMDSZ
számára, hogy akár ellenzékből is a kormánnyal együtt dolgozzon a magyar
közösséget is érintő kérdésekben. Ez a PER-találkozók eredménye.”
Helyben
vagyunk.
A PER folyamatnak
és a neptuni tárgyalásnak a következményét magam is ebben látom
megragadhatónak. A kormányzati szerepvállalásban és mindabban, amivel ez a tragikus
lépéssel együtt járt.
A
román euroatlanti csatlakozás ingyenes támogatásában, az önálló külpolitika
feladásában, a belső választás,a nemzeti kataszter összeállításának
elmaradásában, az autonómia-statútumok kérdésének ad acta tételében, a
társadalomszervezés elakadásában, azönkormányzatkénti működés fokozatos pártelvűsítésében.
A PER munkatársai
elégedettek lehetnek, sikerült semlegesíteni az erdélyi magyar nemzeti
önkormányzatot, betagolva azt a román hatalmi gépezetbe, az erdélyi magyarság
vészes fogyásapedig megkíméli mind a magyar, mind a román, mind pedig az
amerikai szereplőket a távlati megoldásokon való gondolkodás
kényelmetlenségétől.
Erdélyi
Napló, leadva 2015. február 16.
No comments:
Post a Comment