Kilencven
éve született Domokos Géza író, műfordító, könyvkiadó és politikus, aki több,
mint tíz esztendeje, 2007-ben búcsúzott el ettől az árnyékvilágtól. A kerek
évforduló alkalmából politikai utódai emlékkonferenciával, szoborállítással,
visszaemlékezésekkel tisztelegtek a Kriterion könyvkiadó egykori igazgatója és
az RMDSZ első elnöke előtt.
Megtudhattuk,
hogy ő volt a legalkalmasabb az RMDSZ vezetésére 1990-ben (Markó Béla)[1],
hogy a legnehezebb időben tudta a legnagyobbat alkotni (Kelemen Hunor)[2],
hogy „a román-magyar párbeszéd eltökélt embere” volt, aki „egymáshoz közelítette az összetartozót: párhuzamos világok helyett
átjárhatóságot javasolt, szembefordulás helyett kölcsönös tiszteletet várt el.”[3]
Halálakor az
erdélyi újságírás legmegveszekedettebben nemzetellenes, a csíksomlyói búcsút „franchise
rendszerben működő vándorcirkusznak” nevező, gyermekeivel 1918. december 1-ét ünneplő,
majd erről írásban beszámoló, az „István a királyt” megagiccsnek tartó Parászka
Boróka is nekrológot írt, hasonló stílusban. „Az első
volt, aki felismerte és bírálta a Tőkés László által képviselt
konfliktusorientált politikát. Ez volt az egyetlen olyan kérdés, amelyben nem
ismert kompromisszumot. Kivonult minden olyan testületből, amelyben a magyar
nacionalizmus helyet kaphatott.”[4]- írja Parászka.
Érdemes e szövegrészt helyretenni, ami a tényeket illeti. Tőkés László soha
nem képviselt konfiktus-orientált politikát. Ő pusztán tudomásul vette azt a
tényt, hogy a román politikum ellenséges a magyar nemzeti törekvésekkel szemben
és a magyar részről teljes behódoláson kívül semmiféle politikai magatartást
nem fogad el.[5]
Tőkés László számára a konfliktusok vállalása eszköz volt a nemzeti célok
elérésének érdekében. Nyilván annak, akinek a nemzet nem önérték, sőt, inkább
megszüntetendő entitás, ez tűnhet öncélú konfliktuskeresésnek, holott erről szó
sincs.
Ugyanakkor Domokos Géza nem a magyar „nacionalizmust” nem szívlelhette,
hanem a nemzeti gondolkodást. Persze mondhatná bárki, hogy a kettő ugyanaz. Nos,
egyes értelmezések meg is kísérlik a nacionalizmust pozitív vagy semleges
konnotációjú fogalomként kezelni, de attól még az olvasók jelentős része számára
ez egy megbélyegző jelző, amit Parászka nyilván nagyon jól tud. Így lehet egy
nyelvpolitikai fordulattal Domokos Géza egyértelmű hibájából erényt kovácsolni
a semleges, a kérdésben járatlan olvasók előtt.
Domoos Géza és Tőkés László egyébként kölcsönösen bírálták egymást, hiszen
kettejük világképe összeegyeztethetetlen volt. A tájbasimulás nem egyeztethető
össze helyzetteremtéssel, a behódolás a nemzeti ellenállással, a szülőföldön
való megmaradás és gyarapodás gondolata köré épített magyar nemzeti célok az
1923-ban alkotmányos szinten rögzített román célprogrammal, a homogén egységes
román nemzetállammal, magyarán az eltüntetésünkkel.
Domokos Géza és Tőkés
László nyílt színen egy ízben vitatkozott élesen, a vita pedig Tőkés László
kiütéses győzelmével végződött. A Kolozsvári Nyilatkozat elfogadását parázs
vita előzte meg, ekkor csapott össze az erdélyi magyarság két nagy tekintélyű
és szögesen eltérő világszemléletű képviselője. A Domokos Géza által ellenzett
nyilatkozatot végül ellenszavazat nélkül fogadták el.
Borbély Imre így
emlékszik vissza a bő negyed évszázada lezajlott gyűlésre: „A nyilatkozat megfogalmazását és elfogadását is
én javasoltam. A gyűlésen kialakult polémiában már nem vettem részt
különösebben, mert az autonomista álláspontot teljes meggyőző erejével
képviselte Tőkés László, aki többször is szót kért, és szabályosan porrá zúzta
az autonómia ellen szólók álérveit. Elmondotta, hogy nemcsak etnikai
asszimiláció létezik, hanem politikai asszimiláció is, mely sajnos elérte az
RMDSZ-t is, egyesek közülünk a politikai asszimiláció útjára léptek. Ez
meggátolja őket az éleslátásban, meggátolja őket abban, hogy a lényeget lássák,
éspedig azt, hogy az erdélyi magyarságnak nincs jövője, amennyiben nem tűzi ki
maga elé az autonómiát, mint politikai célt. Mert ez addig, ameddig cél, addig
az erőket fókuszáló módon hat, és amikor elértük ezt a célt, akkor pedig
létkeretet biztosít a megmaradáshoz és a békés gyarapodáshoz. Majd Domokos Géza
felé fordult, aki mellette ült, és azt mondta, hogy te vagy a politikai
asszimilációnak a vezetője itt, ebben a szervezetben, rajtad keresztül
asszimilálódnak azok, akik téged követnek.
Ettől
aztán a méhkas felbolydult, egy hosszú vita keletkezett, amelyben szinte minden
képviselő elmondta, hogy az álláspontja pro vagy kontra, és miért pro vagy
miért kontra. Közben Bodó Barna és én megfogalmaztunk egy
nyilatkozat-tervezetet. A tanácskozó testület úgy döntött, hogy egy szövegező
bizottság finomít a mi szövegünkön. A kevésbé radikális változatot egyetlen
tartózkodással megszavazta az SZKT. Ebben szerepe lehetett annak a ténynek is,
hogy az autonomisták név szerinti szavazást kértek. S miután a vita során
világossá vált, hogy nincsenek ép érvek az autonómiaigény kinyilvánítása ellen,
s a választói bázis felé is vállalni kellett a döntést, senki nem akart az erdélyi
magyar autonómia ellenségeként feltűnni. Így született meg a Kolozsvári
Nyilatkozat.[6]
Tőkés László azt indítványozta, hogy a parlamenti frakció esküdjön meg a Szent
Mihály templomban, hogy méltóképpen képviseli majd a megszületett döntést a
román parlamentben.”[7]
Ír egyébként
Parászka egyebet is, amivel viszont részben egyetérthetünk: „1991-ben nyilatkozatban határolódott el a
politikailag, adminisztratív módon megalapozatlan és kidolgozatlan székelyföldi
területi autonómia gondolatától, és azoktól, akik a romániai magyar
belpolitikát a román politikával párhuzamos vagy éppen azzal ellentétes
politikai akaratként határozták meg.” Igen, Domokos Géza mindvégig
helytelenítette az autonómiakövetelés kinyilvánítását, az autonómia-program
ránk eső részének megvalósítását, és általában az önálló, magyar érdekeken
alapuló politizálást. Ezutóbbi csakis úgy képzelhető el, hogy szemben állunk a
létünkre törő román politikai akarattal s amennyire lehet párhuzamos
társadalmat építünk fel.
Nézzük akkor,
hogy mit állíthatunk „sine ira et studio” Domokos Gézáról nemzetpolitikai szempontból.
1990 előtti
tevékenysége tiszteletre méltó.
Nem lehetett
tudni, meddig tart a Ceausescu-rendszer s bár jómagam családommal együtt Tőkés László
táborához tartoztunk és tartozunk ma is, de ezzel együtt úgy vélem, hogy
elismerést érdemel, ha valaki a közösség javára tudta fordítani a diktatúrán
belül elért pozícióját. Domokos Géza ezt tette. Amikor Szabó Dezsőt kitörölni
igyekeztek az anyaországi köztudatból, ő kiadta – igaz, helyenként megcsonkítva
- az író „Életeim” című, ezer oldalas, be nem fejezett életrajzát. A Kriterion
ablak volt a világra egy sötét korszakban, számtalan fontos mű jelent meg e
kiadó gondozásában világirodalomtól az eszmetörténetig, a magyar irodalom klasszikusaitól
az erdélyi kortárs irodalomig, a science fictiontől a tudományos művekig. A
Bukarestben töltött évtizedek azonban rányomták bélyegüket Domokos Géza
gondolkodására. Ha valaki veszi magának a fáradságot és elolvassa az „Esély”
című visszaemlékezés három kötetét, azt szűrheti le, hogy ennek az embernek a
fő szempontja az volt bármilyen magyar megnyilvánulás megítélésében, hogy mit
szólnak majd hozzá a románok.
Az általa
vezetett RMDSZ első, nagyváradi kongresszusán el is mondta: szerinte az a feladatunk,
hogy nem egy, hanem két nemzetben gondolkozzunk.
Domokos
Gézának a hosszas bukaresti tartózkodás által eltorzított gondolkodásmódjáról
egyetlen nyilatkozat sem árulkodik oly mélyen, mint az, melyet a második bécsi
döntés évfordulója, 1990. augusztus 30. alkalmából bocsátott ki az RMDSZ
nevében.
A szöveg a jogos
passzusok mellett, melyek a magyarság rendszerváltás utáni jogfosztottságát
említik és a méltányos feltételek mellett való együttélés megteremtését
célozzák, a mindkét fél által kért és elfogadott német-olasz döntőbírósági
határozatot, melyet a román kormány végre is hajtott, a Magyarországhoz
visszacsatolt országrészt jelentősebb fegyveres incidens nélkül átadva, „önkényes döntésnek” nevezi arra
alapozva, hogy „Erdély lakosságának
megkérdezése nélkül került arra sor.”
Mi több, a nyilatkozat
szerint „a józan gondolkodású kortársak -
románok és magyarok egyaránt, már akkor tisztában voltak” azzal, hogy ez
egy „önkényes döntés”. Történelmi
tény, hogy nem saját iniciatívából ült össze a német-olasz döntőbíróság, hanem
az érintett felek kérésére.
A Domokos Géza által
megfogalmazott RMDSZ nyilatkozat tovább megy az önmegalázásban: „A romániai magyarság átérzi és megérti azt,
hogy a bécsi diktátum mindmáig úgy él a románság tudatában, mint ellene elkövetett
súlyos igazságtalanság, mint nemzeti történelme egyik legfájdalmasabb
tragédiája. Átérezzük és megértjük, hogy sokak emlékezetében kitörölhetetlen
nyomokat hagyott az őket vagy szüleiket, rokonaikat akkor ért igazságtalanság,
akárcsak a román állam integritását ért sérelem ténye.” Ezzel szemben okunk
van hinni, hogy a „romániai” magyarságnak a nagyobbik része, melynek tagjai
vagy átélték maguk is a négy éves „kis magyar világot” vagy szülők és
nagyszülők elmeséléséből tudtak róla, inkább úgy vélekedtek e kérdésről, mint
az a parádés kocsis, aki György Attila szerint azt íratta fel sírkövére, hogy "Itt
nyugszik B. Gy. Született 1923-ban, meghalt 1978-ban. Élt négy évet."[8]
Az erdélyi magyarság elsöprő többsége minden bizonnyal úgy gondolja, hogy ha
ért is igazságtalanság egyes román embereket a döntés kapcsán, akkor is a bécsi
döntés egy lépés volt az igazságosság felé, részbeni igazságtétel.
Egyébként lehet-e
egyáltalán a komolyan vétel igényével az leírni, hogy valamit egy másfél
milliós közösség átérez, különösen olyasmit, amivel kapcsolatban a kollektív
élményvilága teljesen ellentétes? Mindez nem elég, Domokos Géza expressis
verbis „igazságtalannak” nevezi azt a
döntést, melynek köszönhetően Magyarország visszakapta a húsz évvel korábban
elorozott terület egy részét és visszakerült az anyaországhoz egy millió
magyar: „Az azóta eltelt fél évszázad mit
sem változtatott a bécsi diktátum igazságtalanságán, éppen ezért e szomorú
évfordulónak sem ma, sem ezután nem lehet egyéb tanulsága mint az, hogy a népek
sorsa fölött nem lehet saját akaratuk megkérdezése nélkül dönteni.” S ha
mindez még nem elég, ezt a mondatot is leírja: „Európában nincs helye a népek akaratát semmibe vevő, erőszakos
határrevíziónak” vagyis a két fél által kért, a döntőbíróság által
meghozott az felek által elfogadott és végrehajtott, a magyar nép által kitörő
lelkesedéssel üdvözölt döntést erőszakosnak
nevezi és a népek (igen, így, többes
számban!) akaratát semmibe vevőnek.
Mi más juthat eszünkbe
e nyilatkozatot és parlamenti beszédet olvasván, mint az „Erdély története”
című emlékezetes kiadvány megjelenése kapcsán 1987-ben mesterségesen megrendezett
román hisztéria és a magyar értelmiségiek számára kötelezővé tett
elhatárolódás? A különbség csak annyi, hogy most nem volt tényleges kényszer és
az, hogy nincs okunk hinni, hogy Domokos Géza valójában nem így gondolkodott a
bécsi döntésről. Sajnos az RMDSZ-t három évig egy olyan Bukarestben
szocializálódott ember vezette, akiknek fontosabb volt, hogy ne sértsük az
esetek többségében teljes mértékben illegitim, történelmi tévképzeteken alapuló
román „érzékenységet”, mint az, hogy a saját nemzeti kollektívum érzékenységét
tiszteletben tartsuk, aki a vélt román tűrőképességhez igyekezett mérni a
magyar célokat, akinek a második bécsi döntés „önkényes” erőszak”, a „népek
akaratát semmibe vevő” „diktátum”, míg Trianon békeparancs „szentesítette” a
románságnak az egységes román állam megteremtésért folytatott harcát[9].
Domokos Géza
politikai világlátásának, stratégiájának, politikai vonalvezetésének nem volt
finalitása, nem volt jövőképe. Azt tudni lehetett, hogy az általa képviselt
politikai gondolkodásmód és politikai cselekvés legfeljebb arra jó, hogy lassítsa
felmorzsoltatásunk folyamatát, mint ahogy az is világos volt a kezdet
kezdetétől, hogy alkalmatlan egy olyan létkeret kiépítésére, mely hosszú távú
fennmaradásunkat és gyarapodásunkat garantálná.
Domokos Géza
amellett, hogy a vélt román tűrőképességhez igazította a magyar nemzetpolitikai
célkitűzéseket, módszertanban sem tudta levetkőzni a múltat, a kommunista
időszak írott és íratlan szabályokon átgyalogoló politikai gyakorlatát. S az
még csak enyhébb eset volt, hogy 1990 nyarán a Nagyválasztmány csíkszeredai
ülésén, midőn a terem megszavazta a magyar nemzeti jelképek szabad használatának
követelését, kiment a mikrofonhoz anélkül, hogy szót kért volna és elmagyarázta
a testületnek, hogy szerinte miért szavazott rosszul, majd új szavazást kért. A
mindenféle demokratikus játékszabálynak fittyet hányó intervenció sikeres volt,
a második szavazás alkalmával már az elnöknek megfelelő eredmény született, a
javaslatot elutasították.
Ennél sokkal
elítélendőbb volt a Hargita megyei listahamisításban játszott szerepe. Ennek
rövid felvázolásához érdemes
jelezni, hogy a román választási rendszer az 1990 elején elfogadott szabályozás
szerint az 1968-ban kialakított megyékre épült. Így az RMDSZ területi
szervezetei is megyei szervezetek voltak, leszámítva Hargita megyét, ahol
annyira erős volt a széki meghatározottság, hogy egy megyén belül három
területi szervezet alakult, a Csík széki, az Udvarhely széki és a Gyergyó
széki. Értelemszerű, hogy a képviselőjelöltek kiválasztása is első menetben
széki szinten történt meg, majd ezután megyei szinten véglegesítették a listát.
1992 nyarán a képviselő- és
szenátorjelöltek kiválasztásakor a Gyergyó és Udvarhely széki szervezetek
küldöttgyűlésein kimaradtak a hatalompárti "mérsékelt" prominensek,
közöttük Verestóy Attila, aki már akkor erős embernek számított. (Jellemző,
hogy Domokos Géza az 1991 és 1993 között működő elnökség első ülésén
megpróbálta elfogadtatni az elnökség tagjaival, hogy Verestóy Attila is legyen
ott a testület ülésein. A javaslat elbukott az autonomista elnökségi tagok
ellenállásán.)
Csík széken Domokos Géza emberei
voltak többségben és a vezetésnek megfelelő lista alakult ki. A csíkiak nem
mentek el a három szék egyeztető gyűlésére azért, hogy döntésképtelenséget
idézzenek elő. Hiányukban a gyergyóiak és az udvarhelyiek állították össze az
RMDSZ Hargita megyei képviselői és szenátori listáit. A lista meg is jelent a
Romániai Magyar Szó hasábjain. A csíkiak ezt nem fogadták el, s kihasználva,
hogy a gyergyószentmiklósi, a székelyudvarhelyi városi szervezet elnökei a
Domokos-vonalhoz tartoztak, elnöki jóváhagyással illegitim és alapszabályzatba
ütköző módon „megalakították” a „Hargita megyei RMDSZ-t”, és erre való hivatkozással
új, „elektori” gyűlést hívtak össze. A „Hargita megyei RMDSZ” azóta sem
létezik, „megalakítása” néhány helyi vezető alibi-manővere volt az új gyűlés
ideológiai alátámasztására. A követhetetlen módon és legitim megválasztás
nélkül összegyűlt „elektorok” különböző manővereknek (a jelöltek
bemutatkozásának megakadályozása, a sorrend manipulálása) köszönhetően a
Domokos-vonal által kívánt jelölteket szavazták meg a bejutó helyekre.
A Hargita megyei két szárny nem
tudott megegyezni, ezért az Országos Elnökség az elnök távollétében, de az
általa írt nyomáskifejtő levél birtokában állított össze egy kompromisszumos
listát, melyet a helyi Domokos-párti erők, az elnök tudtával ismét
módosítottak, a gyergyói Borsos Gézát nem bejutó helyre tolva vissza. A képviselői
lista első helyére került Borbély Imre, akit a legitim gyűlések a szenátori
lista élére állítottak, őt nem merték teljesen „ejteni”. A manipulációk
eredményeként visszakerült a listára az eredetileg lemaradt két szenátorjelölt
(Verestóy Attila és Hajdú Gábor) és a már akkor is kormánypárti Nagy Benedek,
míg Gyergyó-szék képviselő nélkül marad.
Domokos Géza tagadja egyébként
nyilvánvaló felelősségét az ügyben, visszaemlékezéseiben eltereli a szót a
lényegről, arról, hogy a legitim széki választmányok listáinak egyeztetése
megtörtént a csíki szabotázs dacára, és arról, hogy az „elektorgyűlés”
összehívása ad hoc módon történt, illegitim, egybeterelt küldöttekkel, akiknek
egy része nem is tudta, miben vesz részt, amíg elé nem tették a „szavazólapot”.[10]
Említést tesz egy „elektori egyeztető gyűlésről”, amiről a gyergyó székiek
távol maradtak, melyen az a jelöltlista „véglegesedett”, amire ő végül áldását
adta, s mely nem egyezett az elnökség listájával. Magyarán az elnök
szembehelyezkedett az elnökség döntésével, amiért az elnökség nyilatkozatban
vonta meg tőle a politikai bizalmat.
Az autonomisták a
Küldöttek Országos Tanácsának következő gyűlésére egy alapos háttéranyaggal
éreztek, melyben a Hargita megyei listahamisítás minden mozzanata dokumentálva
volt. Az iratcsomót végül nem terjesztették elő, mert egyrészt Domokos Géza
bejelentette visszavonulását, másrészt pedig a Kolozsvári Nyilatkozat, melyről
a továbbiakban részletesen is lesz szó, megteremtette a közös autonómia-elvű
cselekvés eszmei alapjait.
1993-ban Domokos Géza
visszavonult, a továbbiakban ritkán szólt bele a közéletbe. Jellemző azonban,
hogy mikor. 1995 elején „Hol tartjuk az
eszünket?”[11]
című írásában Nagy Benedeket vette védelmébe példátlan demagógiával, aki Tőkés
László ellen támadt egy gyalázkodó röpiratban, szekus-besúgónak nevezve a román
titkosszolgálat áldozatát. Ez a politikai eseménysor volt az, mely fehéren-feketén
bemutatta a magát mérsékeltnek tituláló szárny valós törekvéseit, valós
szándékait és valós kötődéseit. Átvenni a román titkosszolgálat abszurd és
mocskos rágalmát, kísérletet tenni az akkor legismertebb és legelismertebb erdélyi
magyar közéleti szereplő, Tőkés László erkölcsi-politikai megsemmisítésére,
nos, ez semmiféle magyar érdekkel nem magyarázható, ez nettó nemzetárulás.
Összefoglalóan: Kelemen
Hunor és Markó Béla állításával ellentétben Domokos Géza volt az egyik legalkalmatlanabb
személy arra, hogy vezesse az erdélyi magyarok érdekképviseleti szervezetét egy
olyan korszakban, amikor még cseppfolyós volt a helyzet, amikor a lehető
legnagyobb határozottsággal kellett volna fellépni a lehető legszélesebb körű
jogkövetelésekkel.
Ehelyett Domokos Géza
legitimálta a román hatalmat, öncélúan konfliktuskerülő politikát folytatott, szabotálta
az autonómia-törekvéseket, a célok és eszközök viszonyrendszerének módszeres
tisztázását, a koncepcionális vitát a belső önrendelkezésről és az RMDSZ
célrendszeréről.
S akkor helyszűke miatt
nem szóltunk arról, amire Parászka Boróka is utalt, hogy miként döfte hátba az
agyagfalvi autonómia-kezdeményezést, miként keltett hangulatot a platformosodás
ellen, s milyen konkrét abszurd politikai játszmákba vitte bele a szervezetet –
ezek közül hadd említsünk egyet: az RMDSZ frakció tartózkodott a cikkelyenkénti
szavazás alkalmával, midőn az alkotmány első cikkelyéről, Románia
önmeghatározásáról, az egységes nemzetállamról szavazott a törvényhozás.
Domokos Géza politikai
hagyatékát nemcsak eszmeileg, hanem a gyakorlatban is felvállalta az RMDSZ
neptuni szárnya, majd 1996-tól maga Markó Béla is, akit Kelemen Hunor követett
2011-ben az elnöki székben. Kelemen sem tért le a Domokos Géza által kikövezett
neptuni útról. Kelemen egyetlen komoly érdeme, hogy pragmatikus politikusként a
leginkább a Demokratikus Koalícióhoz húzó ideologikus Markóval ellentétben
partner volt a Fidesszel való kiegyezésben.
S mivel Európa iszlám
megszállásának idején még az ortodoxok is potenciális szövetségesek a fehér
keresztény kultúra megmaradásáért folytatott önvédő háborúban, Kelemen ma nem
tud annyit ártani a magyar érdekvédelemnek a fentebb vázolt geopolitikai
helyzetben, mint Domokos Géza közel három évtizeddel ezelőtt.
Domokos Géza neve a
legjobbjaink közé kerülhetett volna, ha nem ártja bele magát a politikába, ha
megmarad a könyvkiadás és az írói munka mellett.
Így egy Janus arcú
életművet hagyott maga mögött: példás helytállás, mozgástérkitöltés, ügy- és
nemzetszolgálat a kommunista diktatúra idején, helyzetkihagyások, megalkuvások,
szabálytalanságok sorozata a politikai tevékenység során.
Borbély Zsolt Attila
A szöveg a Kapu számára készült.
[1] „Hamu alatt a parázs – Domokos
Géza emlékkonferencia”, Háromszék, 2018. május 30.
[2] Uo
[3] A 90 éve született Domokos
Gézára emlékszik Kelemen Hunor, Tranindex, 2018. május 18.,
http://itthon.transindex.ro/?hir=51632
[4] Parászka Boróka: „A
hiánypolitikus – Domokos Géza”, Magyar Narancs, 2007/27
[5] Jellemző, hogy a román
politikusok, médiaszakemberek, de még az utca embere is olyan fokú azonosulást
vár el a megrabolt, elnyomott, megalázott erdélyi magyar közösség tagjaitól,
hogy például román-magyar focimeccsen a román csapatnak szurkoljanak. A román
tolerancia nagyjából odáig terjed, hogy többségük elfogadja azt a gondolatot,
hogy a magyarok négy fal között, családi körben magyarul beszéljenek, de titkon
annak örülnének, ha még ez a belső tér is megvonható lenne.
[6] A Kolozsvári Nyilatkozat
megjelent több között a Magyar Kisebbség c. folyóirat 1995/1. számában.
[7] Lásd: Borbély Imre: Harc a
nemzet érdekében, Kárpátia Stúdió, Kőröstárkány-Kápolnásnyék, 2017, 95-96.
oldal
[8] György Attila: “Négy esztendő”,
Magyar Nemzet, 2002. május 18.
[9] A Románia Magyar Szó 1990.
szeptember 1.-i száma közli Domokos Gézának a bécsi döntés kapcsán elmondott
parlamenti beszédét is, melyben a döntést, hat ízben nevezi diktátumnak, egy
ízben pedig a „nagyhatalmak által a
második világháború idején elkövetett törvényszegéseknek, melyek semmibe vették
a nemzetközi jog elemi normáit.” Épp a Bécsi Döntés kapcsán emleget Domokos
„törvényszegést” és a „nemzetközi jog elemi normáinak” semmibe
vételét, mely aktus maga volt a legszabályszerűbb döntőbíráskodás, olyan
ideáltipikus eset, melyet tanítani lehetne a jogi egyetemeken a nemzetközi jog
keretén belül.
[10] Hasonlóan járt el a Markó Béla
és Takács Csaba nevével fémjelzett „Romániai Magyar Demokrata Szövetség
1989-1999” című kiadvány szerkesztője is. A kötetben szereplő kronológia az
1992. augusztus 21.-én megtartott „elektorgyűlés” említésével indítja az
eseménysor bemutatását, s nem kevesebbet állít, mint azt, hogy a gyergyószéki
és udvarhelyszéki választmány nem fogadja el a listát, annak dacára, hogy
„szabálysértés” nem történt. Miközben maga az elektorgyűlés volt illegitim és
összehívása alapszabályzatsértő.
[11] Romániai Magyar Szó, 1995.
március 4-5.
No comments:
Post a Comment