Kereken húsz éve, a Kapu 1998 június-júliusi dupla számában jelent meg az alábbi írás.
Félelmetes, hogy két évtized elteltével is mennyi aktualitás van benne. Legfőképpen az, hogy az RMDSZ-t akkor is egy önérdek-vezérelt komprádor társaság vezette és ma is egy ilyen klikk van az élen.
Itt a fő téma az, hogy Markó Béla problémát látott abban, hogy a Fidesz egy történelmi gesztussal egy erdélyi személyiséget javasolt egy maga által betöltendő közjogi pozícióba. És fogta magát, levelet írt a magyar parlament elnökének, hogy a Fidesz jelöltjét ne fogadja el a parlament, mert vele, Markó Bélával nem konzultáltak.
Mintha legalábbis planetáris szintű konzultatív joga lenne az RMDSZ elnökének, ha bárhol bárki erdélyi származású embert bármilyen pozícióba megválasztanak.
Az alábbi írás ezt a konfliktust járja körbe.
(Szőcs Géza az Erdélyi Magyar Nemzeti Tanács alakuló ülésén 2003 decemberében. Saját fotók.)
(Szőcs Géza az Erdélyi Magyar Nemzeti Tanács alakuló ülésén 2003 decemberében. Saját fotók.)
Az érdekelvű
pártpolitizálás erdélyi térhódítása
1. Bevezető
A magyar politikai gondolkodás fokozott
konszenzusorientáltságát legutóbb Körőssényi András igazolta meggyőzően egyik
tanulmányában.[1] A konszenzus elvárásának
intenzitása csak nő a kisebbségbe szakadt magyar nemzetrészek politikai
érdekképviseleteivel szemben, míg a par excellence konzervatív táborban maga a
kisebbségi pluralizmus létjogosultsága is megkérdőjeleződik időnként.
A “magasszintű” elvárások viszont egyre kevésbé
teljesülnek. Vizsgálódásunkat az erdélyi magyar nemzetrészre szorítva meg kell
állapítanunk, hogy jól érzékelhető folyamat az egységnek, mint önértéknek a
devalválódása, párhuzamosan egy még sokkal aggasztóbb tendenciával: az értékelvű
politika elértéktelenedésével és az érdekelvű pártpolitizálás térhódításával.
Az erdélyi magyar belső pluralizmus[2] a
Neptun-gate-től[3] (1993 július) kezdve egyértelműen
a klikkesedés, a rossz értelemben vett pragmatizmus és az individuál-centrikus
érdekpolitizálás irányában mozdult el. Erről szólt a Nagy Benedek nevéhez fűződő,
de minden jel szerint a háttérből irányított, Tőkés László elleni gátlástalan
lejáratási hullám 1994 decemberében, erről az elnöki hatalom kiszélesítése a Markó
Béla újraválasztását (1995 május) követően, a pozíciók, az anyagi támogatás és
külföldi utak feudumként illetve lojalitás-ellenértékként osztogatása a
„politikai vazallusoknak”, erről az 1996 elején a kormányra lépést előkészítő
pszichológiai hadjárat a középgárda, a tagság és a szavazóbázis felé.
Egyértelműen e tendencia uralta a kormányra lépés mikéntjét (a válságstáb
menedzselte le az RMDSZ eddig legfontosabb politikai döntését, melyet az arra
hivatott szerv, a Szövetségi Képviselők Tanácsa csak utólag, kész helyzet elé
állítva legitimált) és ez szabja meg politikusaink kormányon belüli
viselkedését is.
E jelenségkörnek egy kirívó példáját elemzem a
továbbiakban. Szántszándékkal választottam egy olyan epizódot a Romániai Magyar
Demokrata Szövetség életéből, melynek utórezgései már nem érződnek, az esetet
lényegében lezárta a tavaly őszi kongresszus[4], így
könnyebb a problémakomplexumot higgadtan, érzelemmentesen elemezni. Másrészt
azért esett választásom a múlt évi, Szőcs Géza, Markó Béla és Tőkés László
nevéhez fűződő belső konfliktusra, mert ez mintegy villanófényben mutatja be az
RMDSZ majd’ összes válságjelenségét: a Neptun-vonal fokozatos előretörését, a
kétségbevonhatatlan erkölcsi integritású hajdani ellenállók periferizálásának
tendenciáját és lejáratásának igyekezetét, a kicsinyes,
klikkreszabott-horizontú politikai érdekmegfontolások diadalmaskodását a csak
szólamszinten megjelenő egyetemes magyar értékelvek felett.
2. Politikai háttér
1993-1994-ben az imént vázolt negatív tendenciák dacára
úgy tűnt, hogy az új struktúra és az autonomista program az RMDSZ meg fogja
óvni a jövőben az RMDSZ attól, hogy bármiféle román politikai irányzat
kiszolgálója legyen.
Az etnikai tisztogatással kapcsolatos 1993 tavaszi
válságot a nagyváradi, második SZKT ülés megoldotta a tiszteletbeli elnök
vitatott kijelentésének teljes felvállalásával.
A Neptun-gate[5]
nagy hullámokat vert, publicisták sora nyilatkozott meg igencsak vitatható
módon, de egyetlen hivatalos irányzat, platform, frakció vagy hivatalos
testület sem vette védelmébe az erdélyi magyarság legitim szervezetének háta mögött
egyezkedő politikusokat. Az ügyet lezáró SZKT nyilatkozat elítélte a neptuni
tárgyalást, politikai hibának minősítve azt és javaslatokat tett a hasonló
helyzetek elkerülésének érdekében. Az új struktúra tehát alkalmasnak bizonyult
a belső válságok kezelésére.
A Nagy Benedek nevéhez fűződő Tőkés-ellenes puccskísérlet[6]
azonban végletesen polarizálta az erőteret. S noha a Nagy Benedek-ügy is az
autonomista szárny formális győzelmével végződött (az SZKT kizárta Nagy
Benedeket az RMDSZ-ből, aki fellebbezett a kongresszushoz; a kongresszus Tőkés
László enyhítési kérelmét figyelembe véve visszavette Nagy Benedeket az RMDSZ
kötelékébe, de megvonta tőle a Szövetség belső döntéshozó testülete, az SZKT
tagságát), az RMDSZ lezárt egy korszakot. Bármily nyilvánvalóan abszurd is volt
Nagy Benedek részéről “hitelt adni” a Tőkés László “szekus múltjáról” szóló
híradásoknak, a tiszteletbeli elnök elleni offenzíva azt sugallta: íme, az
RMDSZ-ben mindent lehet, nincsenek olyan személyek, akiknek nevét ne lehetne
méltatlanul sárral beverni.
Aggasztó volt a Markó-Takács-féle hivatalos vezetés
reagálása is: Markó többhetes hallgatása az ügyben, Takácsék árulkodó
szervezési bakija voltak az első egyértelmű jelei annak, hogy a saját megfogalmazásában
“egyensúlypolitikát” képviselő szövetségi elnök és ügyvezető elnök Tőkés László
presztízsveszteségére játszik ahelyett, hogy a szervezet érdekeit tartaná szem
előtt.
A kolozsvári, 1995
májusában megtartott IV. kongresszus kiteljesítette az autonómiaprogramot, de
személyi döntéseiben megmaradt a brassói opciónál. Ismét Markó Bélát bízta meg
a Szövetség program-végrehajtásának felügyeletével annak ellenére, hogy Markó
brassói vállalásából semmi érdemit nem teljesített: nem készült el az erdélyi
magyarság katasztere, nem zajlott le a belső választás s nem készültek el a
Szövetség autonómia-statutumai.
A rossz személyi döntés hamar megbosszulta magát. A
szövetségi elnök egyre inkább közeledett a neptuni vonalhoz, míg az
autonomistákat szisztematikusan háttérbe igyekezett szorítani. A hajdan a Kolozsvári
Nyilatkozat ellen támadó Cs.Gyímesi Éva még a IV. kongresszus előtt (egyesek
szerint közvetlen SZDSZ sugallatra)[7]
kinevezést kapott az oktatási alelnöki pozícióba, az autonomista önépítkezést
két éven át szabotáló, szintén SZDSZ-orientált, Magyari Nándor Lászlót
átmentették egy, az általa korábban vezetett önkormányzati főosztállyal azonos
funkciójú alapítvány élére, Borbély László 1996 februárjában fontos
kampányfunkciót kap. Emellett az autonomista szárny háttérbe szorítását
illusztrálására egyetlen árulkodó példát hoznék fel: a Dél Tirolba utazó
szövetségi delegáció fizetett német-magyar tolmácsot vitt magával, csak azért,
nehogy a német nyelvet anyanyelvi szinten uraló autonomisták (Patrubány Miklós,
Bodó Barna, Borbély Imre) egyike helyet kapjon a küldöttségben. Ebben a
politikai hangulatban értesül 1996. február 27-én Markó Béla arról, hogy Szőcs
Gézát egy magyar közjogi funkcióba jelölték és jelölését a magyar parlament még
aznap minden bizonnyal megerősíti.
3. A válság kibontakozása.
3.1. Markó Béla
levele, láncreakció
Markó kellően körültekintő informálódás és feltehetően az
ügy józan átgondolása nélkül (az idő szorításában) levelet intéz a magyar
Országgyűlés elnökéhez. Faxüzenetében az RMDSZ elnöke a FIDESZ gesztusának
üdvözlése helyett egyértelmű nemtetszésének ad hangot Szőcs Géza jelölésével
kapcsolatban:
“Meglepődve hallottam, hogy a Hungária
Közalapítvány Ellenőrző Testületébe úgy javasoltak egy erdélyi személyiséget,
Szőcs Gézát a magyarországi parlamenti pártok, hogy erről az RMDSZ elnökének,
vezetőségének tudomása nem volt, velünk erről semmiféle konzultáció nem
történt.
Természetesen nem
vitatom a pártok jogát a javaslattételre, ezt a törvény így is írja elő, de
szeretném, tisztelt Elnök Úr, ha a frakcióvezetőket tájékoztatná, hogy sem a
konkrét javaslattal, sem az eljárással nem érthetünk egyet (...)
Megtisztelőnek
tartanánk, ha az Ellenőrző Testületbe egy általunk kijelölt személy
bekerülhetne, és ha erre módot adnának, nyilván meg is tennénk a megfelelő
javaslatot.”
Markó levele közjogi abszurditásánál fogva nem
befolyásolja az Országgyűlés tagjait, akik 1996. február 27-én este 233 igen 3
nem szavazattal, 27 tartózkodással mellett jóváhagyják Szőcs Géza jelölését az
ellenőrző testületbe. Az esettel nagyjából egyidőben[8] ad
Markó Béla a neptunos Borbély Lászlónak mandátumot a román pártokkal való
intézményes kapcsolattartásra az 1996-os helyhatósági kampány során. A két
lépést Tőkés László sem hagyja szó nélkül.
“Az RMDSZ február
20.-i Tájékoztatójából megrökönyödéssel értesültem arról, hogy Borbély László
képviselőnek megbízást adtál a SZEH, a kampánystáb és a román pártok közötti
kapcsolattartás biztosítására.- írja Markó Bélához címzett levelében,
melyet később az SZKT-val is ismertetett.
Az RMDSZ tiszteletbeli elnöke a továbbiakban a neptuni
örökség negatív hatásait elemzi, majd leszögezi “említett intézkedéseddel “kecskére bíztad a káposztát”. Borbély
Lászlónak éppen a román hatalommal és a román politikai pártokkal való
kapcsolattartásra szóló megbízatását elfogadhatatlannak tartom. Az eset
fonáksága még kirívóbb, ha figyelembe vesszük, hogy ezzel szinte egyidőben
hivatalos formában emeltél kifogást a magyar Országgyűlésnél Szőcs Géza költő,
volt szenátor jelölése ellen a Duna Televízió Ellenőrző Bizottságába.
Hogy is van ez? A
neptun-vonalnak szabad utat engedünk, s a hiteles erdélyi magyar politizálást
letörjük? Ez volna a Szövetségi elnök preferenciája? Aligha hihetem.
Közvetlenül a
neptuni események és azt 1993. szeptemberi SZKT után nekem személy szerint
ígéretet tettél, hogy nem fogsz komoly megbízatásokat adni a
PER-akciósorozatban súlyosan kompromittálódott személyeknek.”
Belép a tehát képbe egy másik probléma is, melyre a
bevezetőben már utaltam: a nacionál-kommunista, Iliescu-féle hatalommal az
erdélyi magyarság legitim szervezetének mellőzésével alkudozók, a neptunisták
pozíciónyerése - a Szövetségi Elnök
jóvoltából. Éles különbséget kell ugyanis tenni aközött, hogy e személyek kollektív
és a Neptun-ügyben véleményt nem nyilvánított testületek bizalmából maradnak
vagy kerülnek pozícióba (mint ahogy Frunda György, Borbély László és Tokay
György megőrizték a parlamenti frakciók többségének bizalmából élvezett
funkcióikat) vagy pedig a Neptun-gate-t személyesen is elítélő Markó Béla ad
valamely reprezentánsuknak mandátumot egy fontos kérdésben.
A FIDESZ-Szőcs Géza szál pedig tovább bogozódik: az
absztrakt - tehát vitatható tartalmú - nemzeti értékek sérülésén túl, szűken
vett külpolitikai szempontból is egyértelmű baklövést az RMDSZ vezetése azzal
súlyosbította, hogy igen barátságtalan gesztussal lemondja a közelgő
FIDESZ-RMDSZ csúcstalálkozót. Ezen belül is a hivatalos és sok esetben kötelező
protokoll világában nem túl járatos Takács Csaba (Ügyvezető Elnök, az RMDSZ
második embere) a magyar-magyar diplomáciában és különösképpen a mindig is felhőtlen
FIDESZ-RMDSZ viszonyban példátlan hangvételű levelet intézett Orbán Viktorhoz,
melyben a FIDESZ gesztusát “megtorlandó” mondja le a kilátásba helyezett kolozsvári találkozót. A kurta-furcsa
szöveg terjedelme megengedi, hogy teljes egészében idézzem:
“ Tisztelt Elnök
Úr,
Az utóbbi napokban
történtek miatt, amelynek lényegét a magyarországi pártok és az RMDSZ eddig
általánosan elfogadott és alkalmazott konzultációs gyakorlatától való
eltérésben látom, és amelyekkel kapcsolatban megítélésem szerint, kívánatos
lett volna előzetes, de legalább utólagos kapcsolatfelvétel Ön és az RMDSZ
szövetségi elnöke és az ügyvezető elnökség között, a javasolt kolozsvári
találkozót az ügyvezető elnökkel és az Önkormányzati főosztállyal egy későbbi
időpontban látom célszerűnek.
Üdvözlettel, Takács
Csaba, az RMDSZ ügyvezető elnöke, Kolozsvár, 1996. február 29.”
Markó Béla megismétli e barátságtalan gesztust, ő is
lemondja a Marosvásárhelyre tervezett találkozót, de betartja a diplomácia
szabályait, többször kifejezi sajnálkozását a legutóbbi konfliktus miatt (s főleg
nem erre való hivatkozással mondja le a találkozót, hanem azért, mert “Bukarestben kell tartózkodnia” a kérdéses időpontban),
melynek oka “az RMDSZ helyzetének téves megítélése vagy valamiféle súlyos
félretájékoztatás” (Markó Béla levele Orbán Viktorhoz, 1996. március 1.)
Markó Béla - szándékosan vagy nem, de - igen félreérthetően fogalmaz. Az eset
ugyanis leegyszerűsítve valóban “az RMDSZ
szerepének téves megítélésről” szól, arról, hogy Markó Béla úgy ítélte,
hogy a szervezet beleszólhat egy olyan ügybe, ami evidensen kívül esik mind a
formális, mind pedig a “természetjogilag” megalapozható informális hatáskörén.
Más részről pedig közrejátszhatott a “félretájékoztatás”
is, amennyiben Markó Bélának 1996. február 27.-én reggel azt közvetítették,
hogy az RMDSZ-t megillető helyre delegálta egy magyar párt Szőcs Gézát. A
szöveg viszont az addigi hivatalos RMDSZ álláspont szemüvegén keresztül is
olvasható, miszerint a FIDESZ ítélte
meg tévesen az RMDSZ helyzetét, mikor nem konzultált a jelölést megelőzően és a
FIDESZ-t tájékoztatták félre Szőcs Géza
személye kapcsán azok, akiknél érdeklődtek az ügyében (név szerint, mint a
következőkben kiderül, Tőkés László és Tempfli József püspökök)
Orbán Viktor válaszlevelében tisztán és világosan végigvezeti
azt a gondolatmenetet, mely később a kérdést megtárgyaló SZKT-ülésen a különböző
autonomista politikusok érvelésének lényegét képezi[9]: felhívja a figyelmet arra, hogy a kérdéses
testületbe csak magyarországi pártok jelölhetnek tagokat, beszámoltatási joggal
azonban nem rendelkeznek, tehát a tárgyalt konkrét esetben Szőcs Géza sem a
FIDESZ-t, sem az RMDSZ-t nem képviseli (ezutóbbi variáns persze szóba sem
került, amíg Markó Béláék tiltakozása meg nem jelent) hanem saját politikai
értékelveit. A Orbán aláhúzza azt is, hogy a “FIDESZ volt az egyetlen parlamenti párt, amely az őt megillető jelölési
jogot arra használta fel, hogy a határon túli magyarság egy köztiszteletnek
örvendő képviselőjét kérte fel - saját holdudvarába tartozó szakértője helyett
- a tisztség betöltésére. Tette ezt a legbecsületesebb szándéktól vezérelve,
amiért ugyan elismerést nem vár el senkitől, de azt sem, hogy mindezért támadás
éri”. Rámutat arra is, hogy a konzultálás hiányának vádja sem áll meg,
hiszen a jelöléskor birtokukban volt Tempfli József nagyváradi katolikus
püspöknek és Tőkés Lászlónak, az RMDSZ tiszteletbeli elnökének a jelölendő konkrét
személlyel kapcsolatos pozitív véleményezése. Orbán Viktor a továbbiakban kitér
az RMDSZ elnöke által Gál Zoltánnak írott levél káros hatására, az ellenőrző
testület kibővítésére vonatkozó RMDSZ-es javaslatra, (ami törvénymódosítást
igényel ugyan, de a FIDESZ ezt támogatná) s azzal fejezi be, hogy az RMDSZ
vezetőiben nem a FIDESZ jelölése, hanem az SZDSZ-MSZP kormány külpolitikája kellene
aggodalmat keltsen.[10]
Tabajdi Csaba, akinek az RMDSZ közvélekedése az ügy
kipattintását tulajdonítja,[11]
1996. február 29.-én, az Országgyűlés média-albizottságának ülésén - az MTI
tudósítása szerint - kijelentette: a magyar Országgyűlés alapelvet sértett
akkor, amikor egyeztetés nélkül, az RMDSZ tiltakozása ellenére megszavazta Szőcs
Géza tagságát a Hungária Televízió Közalapítvány kuratóriumának ellenőrző
testületébe.
3.2. Támadás
sorozat Szőcs Géza ellen pénzügyi vonalon, az RMDSZ frakció ülése, az elmaradt
FIDESZ-RMDSZ találkozó létrejötte
Március 4.-én a marosvásárhelyi Népújság közli Sütő
András és Ábrahám Dezső “beszámolóit” a Nemzetközi Transsylvania Alapítvány[12]
ügyéről. Ebben egybehangzólag állítják, hogy Szőcs Géza nem számolt el a
kuratórium által kiutalt 13 millió forinttal. Az ügynek pikantériája, hogy egy
“felmelegített”, mesterségesen kreált problémát tálal félinformációkkal. Az
NTA-tól “felvett” pénzek kapcsán már 1993 nyarán, majd 1994-ben is indult
offenzíva Szőcs Géza ellen, aki minden alkalommal elmondta: egyrészt elszámolt
a pénzzel, csak bizonylatait Ábrahám Dezső “elsüllyesztette”, másrészt az NTA irányában elszámolásra nem is volt
kötelezett, hiszen az elszámolási kötelezettség a céladományt folyósító
intézménnyel szemben áll csak fenn.
Szőcs Géza több ízben ismét rámutat az egész lejáratási
kampány mondvacsináltságára. Későbbi
elmondása szerint 1996. februárjában megfenyegették, hogy ha nem lép vissza a
jelöléstől, tönkreteszik[13].
A ügyet természetszerűleg felkapta a román sajtó is[14],
ami különösképpen felveti a támadást megindítók felelősségét.
Az RMDSZ szenátusi és képviselőházi frakcióinak együttes
ülésén megtárgyalják a Markó-Fidesz konfliktust. András Imre előterjeszt egy
állásfoglalást, mely üdvözli, hogy a FIDESZ Trianon óta először egy határon
túli személyiséget javasol egy magyarországi közjogi funkcióba. Az RMDSZ
honatyák nagy többséggel leszavazzák az indítványt (4 igen és 4 tartózkodás
mellett) és támogatásukról biztosítják Markó Bélát.
1996 március 8.-án Markó Béla mégis sort kerít a
FIDESZ-szel való találkozóra, melyen részt vesz Takács Csaba is. “Tisztázódik a
félreértés”. A felek megegyeznek abban, ami kezdettől fogva nyilvánvaló
lehetett volna: hogy a FIDESZ jelölésébe nem szólhat bele az RMDSZ és fordítva:
az RMDSZ-nek megvan a maga helye a DUNA tévét működtető közalapítvány
kuratóriumában és oda azt delegálhat, akit akar. Szőcs Géza pedig, mint azt már
Orbán Viktor levele is leszögezte, nem az RMDSZ-t és nem is a FIDESZ-t
képviseli az ellenőrző testületben, hanem a saját értékelveit.[15]
3.3. Az SZKT
csíkszeredai ülése, 1996. március 9-10.
Az RMDSZ felső vezetésének szintjén is artikulálódó belső
válságot ezúttal ismét egy SZKT-ülés lett volna hivatott lezárni. A testület
több lényeges kérdés megtárgyalása után “politikai vitanapot tartott” (mint
utólag Tőkés László értékelte az SZKT-n történteket), de mivel a küldöttek
fokozatosan elszivárogtak, konkrét döntést nem hozott. A zárt ülésen elhangzott
érvelések nagy része az ülés után interjúk formájában a sajtóban is megjelent.
Az egyik oldal, jelesül a FIDESZ-szel szimpatizáló és Szőcs
Gézát támogató irányzat, mely szinte értelemszerűen az autonomisták kemény
magjából verbuválódott azt vetette az RMDSZ vezetés szemére, hogy belső
politikai preferenciáinak kifejeződése, (mely “preferenciák” eleve
összeegyeztethetetlenek egy önállóságra törekvő nemzetrész érték- és
érdekrendszerével), immár külső viszonylatban is komoly károkat okoz a
Szövetségnek. Azzal, hogy Markó Béla olyan kérdésben nyilatkozott meg, ami nem
tartozott a kompetenciakörébe s ráadásul a Magyar Országgyűlés elnökének
irányában fejezte ki, sem formál-jogilag, sem szokásrendileg komolyan nem vehető
igényét (miszerint az RMDSZ-szel kell konzultáljon egy magyar párt a saját
szakértői helyének betöltésekor) az RMDSZ-t a komolytalanság színében tüntette
fel. Toró T. Tibor azt is kiemelte, hogy ezzel az RMDSZ-nek ki nem mondott, de
ultima ratioként a rá tartozó ügyekben “működőképesnek” remélt “informális
vétójogát” járatta le a szövetségi elnök. A Reform Tömörülés elnöke az egyszeri
juhász példáját hozta fel, aki farkast kiáltott, anélkül, hogy erre oka lett
volna s pórul járt, midőn a veszély bekövetkeztekor már senki sem nem vette
komolyan.[16] (Az RMDSZ-szel is hasonló
történt: hiába nyilvánított egyértelműen véleményt az alapszerződés ügyében,
azt az anyaországi külpolitikai vezetés a legcsekélyebb mértékig sem vette
figyelembe.) [17]
A másik oldal úgy fogta fel az egyes kérdések felvetését,
mint a Szövetség elnöke ellen intézett koncentrált támadást. E látszatot némileg
erősítette a Csík széki RMDSZ interpellációja, melyben a kérdező felelősségre
vonta Markó Bélát, hogy milyen alapon avatkozott be egy Hargita megyei ügybe,
ráadásul az illegitim módon, az illetékes fórumot megkerülve eljáró
RMDSZ-parlamenterek (Hajdú Gábor szenátor és Nagy Benedek képviselő) oldalán.
Markó egyébként kereken letagadta azt, hogy bármiféle szerepe is lett volna a
“gáz-ügyben”, ami nem kis riadalmat keltett a csíki küldöttek körében, hiszen
erre - eléggé el nem ítélhető módon - nem lévén felkészülve, semmiféle konkrét
bizonyítékkal nem rendelkeztek. Tény, hogy a csíkszeredai ülésen elhangzott
bírálatok újszerű élményt jelenthettek Markó Bélának és a körülötte
csoportosulóknak, mivel Borbély Imre nyílt levelében foglaltakat leszámítva
eladdig senki nem fogalmazott meg nyilvánosan az elnökkel szemben éles
bírálatot. Feltehetőleg ez is közrejátszhatott abban, hogy a Markó-hívek úgy
reagálták le a történteket, mintha nem egy elvi ügyben vitatkozott volna az
SZKT, hanem személyi ellentétek és torzsalkodások mentén sorakozott volna fel
ismét a két tábor az RMDSZ politizálás legfőbb színterén, a Szövetségi Képviselők
Tanácsában.
Az ülés utólagos értékelése is ennek megfelelően oszlott
meg. Tőkés László szerint “ Csíkszeredában
az utóbbi időszak egyik legsikeresebb
és legtartalmasabb SZKT-ülésére
került sor.” A tiszteletbeli elnök közleménye sora veszi megemlítés
szintjén az SZKT fontosabb határozatait, majd a második, átvitatkozott, de
konkrét eredményt nem szülő nappal kapcsolatban leszögezi: “a Képviselő Tanács eddigi története során ez
alkalommal első ízben tartott politikai
vitanapot” (kiemelések az
eredeti szövegben)”. Tőkés László értékelte, hogy “Markó Béla elnök nyíltan beismerte, hogy hibázott” valamint azt, hogy “hajlandó volt tisztázni a FIDESZ-MPP erdélyi körúton levő
küldöttségével és Orbán Viktor elnökkel a legfőbb félreértéseket.” Az
SZKT-n elhangzottak fényében Tőkés László vélelmezi, hogy a Képviselő Tanács,
ha nem válik szavazóképtelenné, elfogadja két frakciójának állásfoglalását, melyben
elismerésüket fejezik ki a FIDESZ gesztusa iránt. Ugyanakkor sürgeti a
parlamenti frakciót, hogy “mihamarabb
változtasson sajnálatos, mind a magyar országgyűlést, mind a FIDESZ-MPP-t sértő
nyilatkozatán.” (Mellyel támogatta Markó által immár hibaként elismert
szövetségi elnöki levelet.)
Márton Árpád képviselő, Bucur Ildikó SZKT-tag valamint
Szabó Károly szenátor ezzel szemben úgy vélték, hogy a “radikális” szárny nem
tud belenyugodni abba, hogy nem az ő képviselőjük került az RMDSZ elnöki
székébe, és pozicióorientált támadássorozataik egyik epizódja volt csak mindaz,
ami Csíkszeredába történt.
3.4. A Reform
Tömörülés állásfoglalása[18]
A Reform Tömörülés, mint az RMDSZ nemzeti liberális
platformja, a FIDESZ-nek mintegy erdélyi megfelelője[19]
igencsak érintett volt az ügyben, annál is inkább, hogy a vita központjában a platform
tiszteletbeli elnöke, Szőcs Géza állt. A nyilvánvaló érintettség dacára, úgy
vélem, az RT nyilatkozat helyzetértékelése több mint egy év távlatából is
megállja a helyét.
Az állásfoglalás leszögezi, hogy a hivatalos RMDSZ
vezetés reagálása Szőcs Géza jelölőse kapcsán indokolatlan és érthetetlen,
mivel a természetes reakció a FIDESZ-MPP gesztusának egyértelmű üdvözlése lett
volna, ami a magyar Országgyűlés “többi
nemzetben gondolkodó pártját” is “hasonló
lépésre ösztönözhette volna”. Az állásfoglalás a továbbiakban kiemeli, hogy
sajnálatos és tragikus “hogy a
Szövetségben továbbra is folytatódik a kommunista rendszer hajdani
ellenállóinak, közösségünk hiteles személyiségeinek a politikai közéletből való
kiszorítására irányuló törekvés, párhuzamosan a Neptun nevével fémjelzett,
“helyzetben gondolkodó”, hatalomorientált politikai képviselőinek
favorizálásával.” Az RT szerint ez a
gyakorlat együtt jár olyan megnyilatkozásokkal, melyek “felmérhetetlen külpolitikai károkat okoznak az RMDSZ-nek, erkölcsi
hitelvesztést az erdélyi magyarságnak és komoly belpolitikai hátrányt a határon
túli magyarság ügyét legkövetkezetesebben felvállaló FIDESZ-nek”. Az ügynek
etikai dimenziója is van, állítja a Reform Tömörülés, melyet az ad meg, hogy “a kialakult belső konfliktushelyzet
kezelését célzó, a nyilvánosság előtt zajló vitában a politikai érvek
ütköztetése helyett platformunk tiszteletbeli elnöke, Szőcs Géza személye ellen
irányuló rágalomhadjárat újraindítását tette lehetővé.” A nem véletlenül
március 15-i keltezésű platform-állásfoglalás a Szövetség vezetői által
megteendő, további reparatív gesztusok igényének kinyilvánításával zárul.
3.5. Az Operatív
Tanács ülése
Mivel az Operatív Tanács ülései nem nyilvánosak, a
továbbiakban az elfogadott nyilatkozat elemzésére vállalkozhatom csak. A
nyilatkozatban foglaltak egyértelműen tanúsítják azt, ami egyértelműen csak a
kormánytárgyalások ügyében megtartott ülésen vált nyilvánvalóvá és publikussá,
tételesen azt, hogy Tőkés László voltaképpen egyedül van e testületben, s a
Tanács többi része Markó Bélát támogatja[20],
attól függetlenül, hogy éppen szabályosan jár el vagy sem.[21]
A nyilatkozat leszögezi, hogy a helyzet nem válságos,
visszautasítja a “szövetség fő
tisztségviselőit” ért “méltatlan,
botránykeltő és lejárató támadásokat”. Arról sajnos nem szól, hogy mely
támadásokra gondoltak a megszövegezők. (Amikor pedig Markó Bélának egyenesen
feltették a kérdést, hogy mire vonatkozik ez a mondat, érdemben annyit
válaszolt, hogy Tőkés László megnyilatkozásait nem sorolja az imént minősített
támadások közé - ezzel viszont voltaképpen csak növelte a mondat talányosságát.)[22] Ekkor
ugyanis a már ismertetett, az SZKT-n elhangzott és dokumentumokkal kellően alá
nem támasztott interpellációt leszámítva semmiféle olyan támadás nem érte a
Szövetség vezetőit, melyet az előbb idézett jelzőkkel lehetne illetni. Ebben az
időszakban Szőcs Géza lejáratása folyt a román és a magyar nyelvű sajtóban gőzerővel,
ő viszont 1993 januárja óta nem RMDSZ tisztségviselő, s egyébként sem valószínű,
hogy az O.T. védelmébe venné Szőcs Gézát, aki ellen minden jel szerint éppen az
O.T. meghatározó személyisége, Markó Béla folytat hadjáratot.
Az O.T. helyben hagyja az SZKT által javasolt megoldást a
Szőcs Gézát ért vádak ügyében, tételesen, hogy a Szövetségi Ellenőrző Bizottság
- miként maga a megvádolt is kérte - járjon el az ügyben.
A nyilatkozat a FIDESZ jelölésének problémáját nem
érinti, a kérdést a Tanács feltehetőleg lezártnak tekintette a Markó-Orbán
találkozóval, és azzal, hogy a szövetségi elnök elismerte, hogy hibázott az
ügyben.
A Borbély László kinevezésével kapcsolatos ügyben a
Tanács pusztán annyit látott jónak közzétenni, hogy felkérésére a “szövetségi elnök újabb intézkedéseket
foganatosít.”
4. Motivációs
háttér
Az SZKT gyűléséig kikristályosodott “hivatalos
álláspontot” (miszerint Szőcs Gézát a tisztázatlan anyagi jellegű ügyek teszik
alkalmatlanná az Ellenőrző Testületi tagságra) nem tekinthetjük autentikusnak,
mivel mondvacsináltsága konkrétan tetten érhető. A szövetségi elnöki a kudarcba
és nevetségességbe fulladt tiltakozást követően, mikor még feltehetően nem volt
idő végiggondolni az akció ideológiai megalapozását, Markó Béla még a következőképpen
nyilatkozott: “Ami a személyt illeti, Szőcs
Géza személyét, el kell mondanom, hogy az utóbbi időben is a Duna Televízióban
vagy közvetve többször is élesen bírálta az RMDSZ-t, az RMDSZ magatartását,
tehát ilyen szempontból volt kifogásunk.” (Radio Sonic, 21 h 21’, 1996. február 28(!)). Sejthető volt, hogy az RMDSZ-vezetés ügyesebb
megalapozás után kell nézzen, mivel e vád azon túl, hogy nem igaz[23],
nem is elégséges. Az 1996. március 9.-i keltezésű, Tőkés Lászlónak címzett
levélben már felmerül egy sokkal ügyesebb motívum, az anyagi visszaélés vádja,
ami azon túl, hogy nehezebben cáfolható, mint az előbbi - fogalmazzunk finoman
- valóság-módosítás, valamennyire legalább összefüggésben van azzal
tisztséggel, melyre Szőcs Gézát javasolták. Az RMDSZ vezetés a továbbiakban
természetszerűleg kitart ballépésének ezutóbbi eszmei megalapozása mellett.
Megítélésem szerint személyes motívumok (szakmai
féltékenység, egyéni hiúság) valamint a Szövetség belső erőterében Szőcs Géza
presztízsnövekedésével esetleg bekövetkező egyensúlyeltolódás egyaránt
motiválta a szövetségi elnök lépését. Ehhez még hozzáadódhat az, amit Szőcs
Géza állít:[24] az RMDSZ
omnikompetenciára való törekvése - ellenőrzés alá vonni minden fórumot, amit
csak lehet, s tönkretenni azt, amit nem sikerül ellenőrzés alá vonni.
5. Következtetések
Az 1993-1995-ös periódus az RMDSZ történetében - az
önálló magyar politizálás szemszögéből - “kegyelmi állapotnak” tekinthető annak
ellenére, ebbe a korszakba “beleesett” a Neptun-gate valamint a Nagy
Benedek-ügy. Kegyelmi állapotnak nevezem ezt a periódust, mivel valamelyest működtek
a belső demokrácia intézményei, volt az SZKT-nak valamiféle tekintélye (akkor
meggyőződésem szerint nem lehetett volna megszervezni ilyen utólagos sikerrel -
az illegitim módon eljáró O.T. azzal, hogy 3 ellenszavazattal és két
tartózkodás mellett szabad kezet kapott, egyben utólagosan is felmentést nyert
- a kormányra lépés puccsát). A brassói kongresszus által szabott határidőket
nem teljesítette a Szövetség vezetése, de sorban álltak fel belső demokráciánk
intézményei, lassan, de biztosan elkészültek az erdélyi magyar belső önrendelkezés
főbb dokumentumai. Ezt a fejlődést megakasztotta Markó Béla totális kolozsvári
győzelme 1995 májusában: világossá vált, hogy az RMDSZ derékhad attól függetlenül támogatja az elnököt[25],
hogy az teljesíti a kongresszus által megszabott feladatokat vagy nem. A
Neptun-gate és a Nagy Benedek-ügy megosztotta ugyan a Szövetséget, de mindkettő
esetében - a szavazati arányokban is kifejeződve - jelent volt a
csoport-szavazás mellett a józan, erkölcsi alapú mérlegelés is. Ennek eltűnését
jelzi Markó Béla levelének elsöprő támogatása az RMDSZ parlamentereinek körében
valamint az SZKT nagy részének reakciója a szövetségi elnök bírálatára. Mindez
akár a későbbi, Frunda elnökjelöltté választásánál és a kormányra-lépés ügyében
való döntésnél is megjelenült, a józan mérlegelést félresöprő szavazógép-mentalitás
előképének is tekinthető.
Mindemellett nem elhanyagolható a problémakomplexum egy
másik, elsősorban szimbolikus vonatkozása. A FIDESZ gesztusa történelmi
dimenziójának érzékeltetésére Trianonig kell visszamenjünk időben. Az 1920-as
békediktátumnak köszönhető ugyanis, hogy a magyarság önsorsalakító politikai
akarattal és képességgel rendelkező részei öt országban szétszórva kell
megtalálják a közös hangot, amennyiben nem akarnak a nemzet teljes széteséséhez
vezető centrifugális pályára állni. Ilymódon a nemzetpolitika, nemzetépítés
stb. közkeletű politológiai kategóriái a magyarság esetében nem a magyar állam
által integrált tíz millió állampolgár patriotizmusának szinten tartását, közös
mintaadást, az állampolgári szolidaritás fejlesztését jelenti elsősorban, hanem
olyan cselekvési program megfogalmazását, mely megtalálja a kétségtelenül szűk
történelmi mozgástérben a magyar reintegráció módozatait legalább szellemi
síkon. Egy ilyen vízió már megfogalmazódott a Kelet Európai Népcsoport Fórum
keretében valamint kidolgozást nyert ennek szellemi örököse, a
SMIKK-Interconfessio műhelyében, majd a Magyarok Világszövetségének keretében:
a határon túli magyar nemzetrészek belső választásokon hozzák létre a maguk
legitim képviseleti szerveiket, a kisebbségi magyar “miniparlamenteket”, majd
ezek delegálhatják képviselőiket egy Összmagyar Testületbe, mely lehet akár
Felsőház, akár a Magyar Országgyűlés mellett működő és jól meghatározott
döntési kompetenciával rendelkező állandó bizottság.
Erre, vagyis a Kárpát medencei magyarság politikai
akaratának legitim és intézményes kifejezésére 1989 adott esélyt. Trianon óta
először él valamennyi magyar nemzetrész nyugati típusú demokráciában s ha az
egyes országokban uralkodó viszonyok el is térnek sokban a demokrácia
eszményképétől, semmiféle alkotmány- vagy nemzetközi jogi akadálya nincs az
imént vázolt képviseleti mega-struktúra létrehozásának. Addig is viszont, amíg
ez létrejön, óriási a jelentősége azon
kezdeményezéseknek, melyek a határokon átívelve a magyar összetartozást
jelenítik meg szimbolikus síkon.
Ebből a perspektívából volt korszakalkotó a FIDESZ
gesztusa éppen a millenium évében. Ha az RMDSZ vezetői felül tudtak volna
emelkedni kicsinyes torzsalkodásaikon és képesek lettek volna tágabb,
nemzetpolitikai összefüggésekben elemezni a helyzetet, s üdvözlik e történelmi
kezdeményezést, ez hatalmas kisugárzású bizonyítéka lett volna annak, hogy
lehetséges ideológiai és klikkérdekeken felülemelkedve áthidalni a ránk kényszerített
határokat, lehetséges létrehozni értékelvű magyar politikai konszenzust.
Felhasznált
irodalom
Az RMDSZ Ideiglenes Intézô Bizottságának kiáltványa -
1989 dec 25 In.
Magyar Kisebbség 1995/1
Cs Gyímesi Éva röplapja In.: A Romániai Magyar Demokrata Szövetség
I. Kongresszusa, szerk. Varga Gábor, kiadó: RMDSZ Bihar megyei szervezete, 199o
Az RMDSZ nagyváradi kongresszusának jegyzőkönyve Uo.
Az RMDSZ Nagyváradon elfogadott programja Uo.
Az RMDSZ Nagyváradon elfogadott alapszabályzata Uo.
Az RMDSZ második kongresszusa - dokumentumgyűjtemény
(Kisebbségi és Jelenkortörténeti Dokumentációs Tár - Szeged, JATE -
továbbiakban KJDT)
Borbély Imre: Merre vigyük végzetünk, Hitel, 1991/8
A Szabadelvű Kör Szándéknyilatkozata (kézirat, KJDT)
Vázlat a Szabadelvű Kör programjához (kézirat, KJDT)
Az Erdélyi Magyar Kezdeményezés programnyilatkozta
(kézirat, KJDT)
Székely István: A posztkommunista baloldal (kézirat,
KJDT)
A Szabadelvű Kör Országos Programadó Gyűlésének
Záróközleménye (kézirat, KJDT)
A Szabadelvű Kör programelvei (kézirat, KJDT)
A Reform Tömörülés szándéknyilatkozata (kézirat, KJDT)
Cs.Gyímesi Éva: Részérdekek-összérdek. A törpeség átkai
(kézirat, KJDT)
Toró T. Tibor: Platformok és/vagy egység (kézirat, KJDT)
Az RMDSZ nyilatkozata a nemzeti kérdésrôl (A Kolozsvári
Nyilatkozat), In.: Magyar Kisebbség 1995/1
Eskütétel az önrendelkezésre Uo.
Borbély Imre- András Imre: Pszichoterror a román
parlamentben, 1992. november 2.
Fey László: Kongresszus elôtt (Szabadság, 1993. január
6.)
Szilágyi N. Sándor: Csöndes töprengés - fogyó
reménységgel (Köztársaság, 1992/25; Szabadság, 1992. november 13., Romániai
Magyar Szó, 1992. november 15.)
Kántor Erzsébet: Hozzászólás SZ.N.S cikkéhez
(Köztársaság, 1992/33)
Cs.Gyímesi Éva: Új kollektivizmus avagy a nemzet iránti
szeretet (Szabadság, 1992. november 19.; rövidített változat: Erdélyi Napló,
1992. november 26., Magyar Nemzet, 1992 december 18., további rövidítésekkel
közölte az Új Magyarország, 1992. december 17.)
Cs.Gyímesi Éva: Mi történt a forradalommal? (Szabadság,
1992. december 15., valamint Ma sincs igazság Mátyás városában címmel: Magyar
Hírlap 1992. december 18.)
Mester Zsolt: Nem csak kenyérrel él az ember - Válasz Cs.
Gyímesi Éva Új kollektivizmus. c. cikkére (Erdélyi Napló, 1992. december 24)
Magyarság és Európa, Évkönyv 1992, A magyarság életét
befolyásoló politikai, gazdasági és kulturális események a környező
országokban., szerk. Nahimi Péter, kiadó: Interetnica Alapítvány
Cs.Gyímesi Éva: Érvek és mentségek (viszontválasz)
(Erdélyi Napló, 1993. január 7.)
Csutak István: Négyis számolva és tovább (Romániai Magyar
Szó 1993. január 12.)
Felhívás a nyílt párbeszédre (fontosabb aláírók:
Cs.Gyímesi Éva, Fodor Sándor, Eckstein Kovács Péter, Szilágy N. Sándor, Balla
Zsófia, Fey László, Magyari Nándor László, Bányai Péter)
Cs.Gyímesi Éva: Kereszténység - nemzet - liberalizmus (Szabadság, 1992.
december 16, A
Hét, 1993. január 8., Köztársaság, 1993/5, Vigília 1993/2)
Cs.Gyímesi Éva: Félszárnyú madár. Az autonómia-program
egyoldalúsága (Szabadság, 1993. január 6.)
Az RMDSZ III Kongresszusa vitáinak szerkesztett
változata, In. RMDSZ III Kongresszus, fel.szerk. Bodó Barna, Somai József,
fel.kiadó: Takács Csaba
Az RMDSZ III. Kongresszusának határozatai In. RMDSZ
Közlöny, 1993/1.
Az RMDSZ brassói kongresszusa által elfogadott alapszabályzata,
1993/1
A Szövetségi Képviselők Tanácsának frakciói RMDSZ
Közlöny, 1993/3
Az RMDSZ brassói kongresszusa által elfogadott program
RMDSZ Közlöny, 1993/4
Szász János: Néhány tanulság és egy vallomás, Romániai
Magyar Szó, 1993. március 24.
Sütô András: Levél Szász Jánosnak egy vélemény
tagadásának ügyében, Romániai Magyar Szó, 1993. április 4.
Bíró Béla: Az elfogultság szárnyasoltára, Romániai Magyar
Szó, 1993. május 12.
Tánczos Vilmos: Konszenzuskereső vagy többségi demokrácia
az RMDSZ-ben, (kézirat, KJDT)
Veress László: Egy etnikai pártszerveződés esélyei -
RMDSZ, 1993 (kézirat, KJDT)
A Szövetségi Képviselők Tanácsának Működési Szabályzata,
RMDSZ Közlöny, 1993/5
Az RMDSZ Ügyvezető Elnökségének Működési Szabályzata
RMDSZ Közlöny, 1993/5
Tőkés László: A Hatalom uszályában, Romániai Magyar Szó,
1993. augusztus 7.
A Szövetségi Elnök közleménye a Neptun ügyben, RMDSZ
Közlöny 1993/5
Frunda György - Borbély László: Lármafák égetése,
Romániai Magyar Szó, 1993. augusztus 25.
Tokay György: A harag fényűzése, Romániai Magyar Szó,
1993. szeptember 8.
A Szövetségi Képviselôk Tanácsának állásfoglalása a
Neptun ügyben, Bihari Napló, 1993. szeptember 28.
Tôkés László: Az RMDSZ pere. Az 1993. szeptember 24-25.-i
SZKT ülés hivatalos anyaga.
Borbély Imre: Neptun, Romániai Magyar Szó, 1993.
szeptember 29.
A Romániai Magyar Demokrata Szövetség memoranduma Románia
felvételérôl az Európa Tanácsba In. RMDSZ dokumentumok 1., RMDSZ ÜE kiadása,
1993.
Törvény a nemzeti kisebbségekrôl és autonóm közösségekrôl
(tervezet), RMDSZ Közlöny 1993/7-8
Tánczos Vilmos: Az RMDSZ kisebbségi törvénytervezete,
(Kézirat, KJDT)
Varga Attila: Kisebbségi törvénytervezetünk esélyei, In.
Szövetség 1994. január
Toró T. Tibor: Gondolatok az erdélyi magyarság közösségi
kataszterének összeállításáról, In. Szövetség, 1994. július
Méder Zsolt: Elvi és gyakorlati szempontok a belsô
választások szabályozásához, megszervezéséhez és lebonyolításához, In.
Szövetség, 1994. szeptember
Nagy Benedek: Mind nem vagyunk bűnösök, 1994. december
2o. (az eredeti röpirat fénymásolata, saját példány)
Tôkés László: A Securitate markában, Romániai Magyar Szó,
1995. január 4.
Domokos Géza: Hol tartjuk az eszünket? Romániai Magyar
Szó 1995. március 4-5.
Tôkés László: Mire használjuk az eszünket? Romániai
Magyar Szó 1995. március 14.
A kolozsvári kongresszus hivatalos anyagai, (dokumentumgyűjtemény,
KJDT)
Az Országgyűlés hiteles jegyzőkönyve, 150. szám.
Markó Béla levele Gál Zoltánhoz, 1996. február 27., az
eredeti másolata, saját példány
Tőkés László levele Markó Bélához, 1996. február 28., az
eredeti másolata, saját példány
Takács Csaba levele Orbán Viktorhoz, 1996. február 29.,
az eredeti másolata, saját példány
Markó Béla levele Orbán Viktorhoz, 1996. március 1, az
eredeti másolata, saját példány
Orbán Viktor levele Markó Bélához, 1996. március 4., az
eredeti másolata, saját példány
Markó Béla levele Tőkés Lászlóhoz, 1996. március 9., az
eredeti másolata, saját példány (megjelent a Romániai Magyar Szó 1996. március
15.-i számában)
Szőcs Géza: Levél Mindenkihez, eredetileg a magyar
Országgyűlés képviselőihez, Erdélyi Napló, 1996. március 6., “Boldog aki
megvesztegethetetlen” címmel közli az Új Magyarország, 1996. március 7.
Nits Árpád, Székely Kriszta: Együttes frakcióülésen a Szőcs
Géza-ügy, Szabadság, 1996. március 8.
Márványi Péter interjúja Orbán Viktorral és Markó
Bélával, Kossuth Rádió, Reggeli Krónika, 1996. március 9., 5 h 55’
A Polgári Centrum Frakció és a Novum Fórum Frakció
állásfoglalása, 1996. március 10., Csíkszereda, az eredeti másolata, saját
példány
Kurucz Péter interjúja Orbán Viktorral, MTV1, Napkelte,
Kinn Padon, 1996. március 11., 7 h 17’
A Reform Tömörülés Állásfoglalása, 1996. március 15.,
Temesvár, az eredeti másolata, saját példány
Az SZKT utórezgései, RMDSZ képviselők (Szilágyi Zsolt, Borbély László, Rákóczi Lajos)
véleménye a Szövetségi Képviselők tanácsának 1996. márciusi, csíkszeredai
üléséről, Bihari Napló, 1996. március 15.
Gáspár Sándor: “Erdélyi embert kerestünk” - interjú Orbán
Viktorral, Brassói Lapok, 1996 március 15.
Béres Katalin: Zűrzavaros vasárnap - Csíkszeredai SZKT,
Brassói Lapok, 1996. március 15.
Tibori Szabó Zoltán: Éles konfliktusok az RMDSZ-ben,
Magyar Szó (Vajdaság, kolozsvári tudósítás), 1996. március 17.
Cseh Éva interjúja Szőcs Gézával, Kossuth Rádió, Határok
nélkül, 1996. március 18., 20 h 30’
Cseh Éva és
Márványi Péter interjúja Tőkés Lászlóval és Markó Bélával, Kossuth Rádió,
Reggeli Krónika, 1996. március 18., 6 h 13’
Szűcs László, Wágner István: “Hibáim lehetnek, de elvi
szinten nem érhet kifogás”, interjú Tőkés Lászlóval, Bihari Napló 1996. március
19.
Németh Tünde: Együtt a magyarság? (Beszámoló az SZKT
legutóbbi üléséről), Orient Express, 1996. március 20.
Tájékoztató a Nemzetközi Transsylvania Alapítvány
pénzügyeivel kapcsolatban, Erdélyi Napló, 1996. március 20.
Abafái R. István: “Történelmi gesztus”, beszélgetés
András Imre RMDSZ-képviselővel, Orient Express, 1996. március 20.
Az Operatív Tanács közleménye, Szabadság, 1996. március
22.
Márványi Péter interjúja Markó Bélával, Kossuth Rádió,
1996. március 22. 5h 14’
Forró Tamás interjúja Szőcs Gézával, Magyar Televízió, 1.
csatorna, Nap Kelte, Kinn Padon, 1996. március 22. 6 h 47’
Bögözi Attila: Senki nem volt hajlandó megsértődni -
beszámoló az RMDSZ OT üléséről, Romániai Magyar Szó, 1996. március 23.-24.
Németh Tünde: “Ki kell lépni az öngáncsoló bűvös körből”,
interjú Borbély Imrével, Kapu, 1996/10
[1] Körössényi András: A magyar politikai gondolkodás
főárama (1989-1995), Századvég, 1996/Tél
[2] “Belső” pluralizmusnak nevezem a román
alkotmányjogi szabályozás szempontjából meg nem jelenő, szervezeten belüli,
kizárólag az RMDSZ belső normái által szabályozott platform- és
pártpluralizmust. Szemben a témánk szempontjából irreleváns “külső”
pluralizmussal, melyet a román pártokkal konkuráló, hivatalosan bejegyzett magyar
szervezetek jelenítenek meg. A külső pluralizmus irrelevanciáját az adja, hogy
Erdélyben az RMDSZ-en kívül nincsen komoly tömegerőt mozgósítani képes magyar
politikai szervezet.
[3] Neptunban az RMDSZ „kompromisszumkereső” értsd:
kollaborációra hajló) politikusai tárgyaltak a legitim vezetés háta mögött az
Iliescu-féle nyíltan magyarellenes hatalommal az ország külföldi imázsát az
Európa Tanácsba veló felvétel előtt feljavítandó. „Neptun” azóta a magyar
érdekeket értelmetlenül feladó, különutas politizálás egyszavas megjelölése.
[5] Az RMDSZ három, Domokos-párti képviselője a
Szövetség felhatalmazása nélkül vett részt a román hatalommal folytatott
tárgyalássorozaton, melynek célja a román kisebbségpolitika nyugati népszerűsítése
és legitimálása volt. A Szövetség tiszteletbeli elnöke, miután az RMDSZ
megfelelő fórumán, az SZKT-n ismételten hiába kérte a kérdés napirendre tűzését
és megtárgyalását, A hatalom uszályában c. esszéjében a nyilvánossághoz
fordult. A cikket hosszas sajtópolémia, majd egy, az ügyet lezáró, s az
illegitim módon tárgylókat elítélő SZKT határozat követte.
[6] Nagy Benedek képviselő 1994. december 20.-án
szétosztja "Mind nem vagyunk bűnösök"
című "röpiratát" a képviselőtársai között, melyben Tőkés László
szekus múltjának (!) állítólagos beismerésére hivatkozva egy 40-50 soros
szövegben többek között gátlástalan
puhánynak, hűtlen kezelőnek, igazságot elhallgatónak, az Ördög szolgájának és a
Gonosz rabjának nevezi. Tokay György frakcióvezető letiltja az ügy azonnali
megtárgyalását, megakadályozva ilymódon a politikai bomba azonnali
hatástalanítását. A szöveg eljut a román sajtóhoz. Tőkés László kénytelen a
nyilvánossághoz fordulni, sajtótájékoztatót tart, melyen elmondja a tényeket és
kiosztja Nagy Benedek röpiratát a sajtó képviselőinek. Az RMDSZ elnökét 29
RMDSZ képviselő keresi meg levélben, felszólítva őt az azonnali
állásfoglalásra. Markó Béla hezitál, hagyja, hogy az ügy hullámai tovább
fodrozódjanak, hogy a röpirat amennyire csak lehet, fejtse ki romboló hatását.
Időközben megrendezik az RMDSZ ötéves évfordulójának ünnepségét, melyre,
sajátos módon Tőkés László csak a legutolsó pillanatban kap meghívót. Minden
jel arra mutat, hogy legalábbis az RMDSZ-en belül, egy masszív csoport arra
számított, hogy a Tőkés-ellenes Nagy Benedek-féle puccs-kísérlet sikerrel jár
majd.
[7] Ld.: Szentimrei Krisztina: Törésvonalak az
erdélyi magyar politikai mezőben, Kapu, 1995/9
[8] Az RMDSZ belső, napi tájékoztatója 1996. február
20.-án, egy héttel a tárgyalt válság kirobbanása előtt ad hírt a szövetségi
elnök döntéséről.
[9] O.V. levele ekkor még nem volt nyilvános, és
nincs is okunk feltételezni, hogy a “radikális” szónokok ebből ihletődtek.
Megítélésem szerint azonos premisszákból logikus gondolatmenet útján a FIDESZ
elnökével azonos következtetésre jutottak.
[10] Hogy mennyire igaza volt a FIDESZ elnökének, azt
fél évvel később az alapszerződés vitájában az RMDSZ vezetői igencsak
megtapasztalhatták, amikor a magyar kormány egy olyan ügyben döntött az RMDSZ
feje felett s annak tiltakozása ellenére, melynek súlya nagyságrenddel nagyobb,
mondhatni történelmi dimenziójú volt, s mely evidens módon az RMDSZ-re is
tartozott volna.
[11] Erre enged következtetni Markó Béla egyik akkori
nyilatkozata is. 1996. február 29.-én megjelent interjújában az RMDSZ elnöke
arra a kérdésre, hogy miért tartja sérelmes a FIDESZ eljárását, a többek között
a következőket válaszolta: “(...) minden bennünket érintő kérdésben
igényt tartunk a velünk való konzultációra (...) Úgy véltem, hogy ebben az
esetben ezt az elvet szegték meg azáltal, hogy velünk nemcsak, hogy nem
konzultáltak, hanem tudomásunk sem volt a jelölésről egészen kedd (1996.
február 27., a Gál Zoltánhoz intézett levél keltének és egyben a szavazásnak a
napja - megjegyzés tőlem, BZSA) délelőttig.
Egyébként mi állandó kapcsolatban vagyunk a Határon Túli Magyarok Hivatalával,
de a HTMH is csak kedden szerzett tudomást erről.” (“A képviselőket nem befolyásolta” címmel megjelent, N.Á. szignóval
ellátott híradás és rövid interjú Markó Bélával, Szabadság, 1996. február 29.).
Ezt állítja ugyanakkor Szőcs Géza is egyik későbbi interjújában: “Tabajdi Csaba felhívta telefonon Markó Bélát
és utasította, hogy tiltakozzon a magyar országgyűlésnél. Szép példája ez az
imént említett köldökzsinór-mechanizmusnak, hogy Markó fogta magát, és anélkül,
hogy a legelemibb tájékozódási követelményeknek eleget tett volna, megírta
ominózus levelét, amely nemcsak, hogy eredménytelen maradt, de nevetséges
színben tüntette fel Markót és az RMDSZ-t is"” Németh Tünde: Ultimátum
és puccskísérlet (körinterjú), Erdélyi Napló 1996/51
[12] Sütő András kurátora, Ábrahám Dezső ügyvezetője
volt az alapítványnak.
[13] “A
politikai mellé totális tájékoztatási monopóliumra áhítozó csoport sérelmezte,
hogy a Duna Televíziót működtető Hungária Közalapítvány berkeibe bekerülhetett
valaki - ez esetben én - aki e hatalmi csoport érdekeire nézve esetleg
veszedelmessé válhatott. Azonnal megkaptam az első fenyegetéseket.
Figyelmeztettek, hogy tönkretesznek, megsemmisítenek” Németh Tünde:
Ultimátum és puccskísérlet.
[14] Ld. Ziua, 1996. 03.07. Barabás Balázs: Liderii
UDMR sunt suparati pe partidele maghiare...(Az RMDSZ vezetői haragszanak a
magyar pártokra, melyek Szőcs Gézát javasolták a Hungária közalapítványba)
Cronica Romana, 1997.03.07., (Mediafax): Liderii UDMR nu pot justifica
unde’s forintii (Az RMDSZ vezetői nem tudnak elszámolni a forintokkal)
Evenimentul Zilei, 1996.0307., Vali Berceanu: Fostul Senator UDMR, Géza
Szőcs nu stie pe ce a cheltuit 13.770.000 forint (Szőcs Géza volt RMDSZ
szenátor nem tudja, mire költött 13.770.000 forintot)
Adevarul, 1996. 03.07, Paul Florescu: Fostul secretar General al UDMR, Géza
Szőcs acuzat ca si-a insusit ilegal 13.770.000. (Az RMDSZ volt főtitkárát, Szőcs
Gézát 13.770.000 forint elsikkasztásával vádolják)
Adevarul, 1996.03-09., Paul Florescu: Scandalul Géza Szőcs-UDMR are
arbitraj din Ungaria (A Szőcs Géza- RMDSZ perpatvarban Magyarországról
bíráskodnak)
[15] Orbán Viktor megfogalmazásában: “az RMDSZ elnökének fejében élt a gyanú, hogy
ezt (ti. SZ.G. jelölését) az erdélyi magyar közösségnek a képviseletében vagy
képviseletére tette a FIDESZ, mi pedig úgy gondoltuk, hogy nem erről van szó,
hanem egy erdélyi személyiséget jelöltünk mindössze. Ez volt a
beszélgetésünknek az egyik fontos pontja, ahol az RMDSZ elnöke elfogadta a
FIDESZT álláspontját.”
[16] Ld. Németh Tünde: Együtt a magyarság?, Orient
Express, 1996/10.
[17] Nem állítom, hogy közvetlen összefüggés lenne az
alapszerződés aláírása, és Markó Béla februári fellépése között. Tény viszont
az, hogy kisebb egy olyan szervezet szavának súlya, mely hajlamos beavatkozni
rá nem tartozó ügyekbe.
[18] Az RT-n kívül más platform nem adott ki az ügyben
állásfoglalást. A Szociáldemokrata Platform nevében Dáné Tibor elnök
nyilatkozott ugyan az ügyről, de ezt meglehetős távolságtartással tette, érdemi
mondanivaló nélkül.
[19] Annál is inkább, hogy az RT-t 1993. december
10.-én a Magyar Ifjúsági Szervezetek Szövetségének (MISZSZ) IV. kongresszusán ,
Félix-fürdőn a MISZSZ politikai szárnya alakította meg, azaz nemcsak az
ideológia közös a FIDESZ-szel, hanem a megalakuláskori generációs jelleg is.
[20] Így látta a magyar rádió tudósítója is, aki
szerint “egyértelműen kiderült, (...)
hogy a testület kiáll Markó Béla mellett. (Kossuth Rádió, Reggeli krónika,
1996. március 22. 5h 14’,
műsorvezető Kerekes András, riporter Márványi Péter). Egyes román
sajtókiadványok tovább mentek: a nyilatkozatból azt a következtetést vonták le,
hogy Tőkés László legyőzetett, és hogy elismerte a Szőcs Géza elleni vádak
jogosságát (Cora Muntean: Episcopul László Tőkés a recunoscut ca acuzatiile
aduse lui Szőcs Géza sunt fondate, Evenimetul Zilei, 1996. március 22.). Tény
ugyanakkor, hogy több román kiadvány viszonylag tárgyilagosan ismertette a
helyzetet illetve a O.T. határozatát (Constantin Mendea: Armistitiu in
conflictul Laszlo Tokes - Markó Bela, Cronica Romana, 1996. március 23., In fine
liniste in UDMR, Azi, 1996. március 23. “A.M.” : Markó Béla a baut vodca cu
Laszlo Tokes, Ziua, 1996. március 22.)
[21] Az a mód, ahogy a RMDSZ felső vezetése, jelesül
az OT levezényelte a Szövetség kormányra lépését, nem volt más, mint az RMDSZ
belső demokráciájából való gúnyűzés. Mert miképpen lehet azt minősíteni, hogy
egy döntéshozó testület úgy ül össze, hogy a meghozandó döntés már
megszületett, a kompetens fórum megkérdezése nélkül? Az SZKT tagjai ugyanis a
kormányralépés ügyében dönteni hivatott SZKT-ülés előtt két nappal a sajtóból értesülhettek arról, hogy a Szövetség kormányra lépett, sőt,
a miniszterek is kijelölést nyertek.
[22] Reggeli Krónika, idézett interjú.
[23] Részint Szőcs Géza állítja, hogy az ellene
indított támadássorozatig visszavonulása óta nem bírálta az RMDSZ vezetőit,
részint pedig e sorok írójának sem jutott tudomására egyetlen olyan Szőcs-nyilatkozat,
mely az RMDSZ vezetőségét támadná. Markó Béla és csoportja, mindmáig nem
támasztotta alá e vádat semmiféle konkrét adattal.
[24] Ld. Határok nélkül, 1996. március 18., Kossuth
Rádió, Cseh Éva interjúja Szőcs Gézával. Továbbá: nap-kelte, 1996. március 22.
Kinn Padon, Forró Tamás interjúja Szőcs Gézával
[25] Ebben elsősorban az RMDSZ központi vezetésének
pénzelosztó funkciója játszik szerepet: a központ a helyi RMDSZ és a helyi
sajtó számára elsősorban, mint pénzforrás jelenik meg a horizonton, mint a
magyarországi tetemes, a tagdíjnál nagyságrenddel nagyobb mértékű támogatás
disztribútora. Az igazodási kényszer spontán, az elnök politikai vonala nem
kényszerül domokos-i, diktatorikus eszközök vagy csalások igénybevételére
politikai akaratának véghezvitelére. (Ld. erről részletesebben: Németh Tünde: Ki
kell lépni az öngáncsoló bűvös körből, Interjú Borbély Imrével, Kapu, 1996/10)
No comments:
Post a Comment