Idén, a nyár elején kaptam egy felkérést, hogy írjak egy szubjektív esszét Wass Albertről. Mivel kevés embert tartok olyan nagyra, mint az erdélyi írófejedelmet, örömmel mondtam igent. Addig is míg az írás vagy annak rövidített változata kötetben megjelenik, itt a helye a blogon.
Első találkozásomat
Wass Albert gondolatvilágával még a nagy író életében, a kilencvenes évek legelején,
a „Hunnia” című folyóiratnak köszönhettem, mely a „magyar szellem önvédelmeként”
határozta meg önmagát. Kunszabó Ferenc, azóta elhalálozott jeles írónk,
kiadványa számára előásott egy sor olyan szöveget, amit a kommunista cenzúra
elfeledésre ítélt, Szabó Dezsővel indított, de utána más szerzők is következtek,
többek között Wass Albert. A kis novella, mely Erdély második világháborús román
megszállásának idején játszódik, belém égett. Így nem csoda, hogy midőn a kilencvenes
évek végén egyre többen és többen fedezték fel maguknak a mezőségi írófejedelmet,
már tudtam, hova tenni Őt.
Elsőként a „Farkasverem”
című regényét vettem a kezembe, amit bevallom férfiasan, félbehagytam, nem
tudott lekötni, ezután Strahl Zoltán, azóta az élők sorában eltávozott, áldott
emlékű kedves jóbarátom tanácsára elolvastam az „Átoksori kísérteteket”. Zoli
azzal ajánlotta figyelmembe, hogy politológusként nagy élmény lesz ez a munka, mert
felér egy szociológiai-politológiai tanulmánnyal. Igaza volt.
Ezután következett az „Elvész
a nyom”, amit feleségem adott a kezembe, majd a „Kard és kasza”, anyám
kedvence, melynek elolvasását az érettségi diploma elnyerésének feltételévé
tenném. S jöttek többiek a „Tizenhárom almafa”, az „Elvásik a vöröscsillag”, a „Funtinelli
boszorkány”, a „Hagyaték”, a „Jönnek”, az „Emberek az országút szélén”, az „Utolsó
lámpás”, az „Egyedül a világ ellen”, majd különböző novelláskötetek és
publicisztika-gyűjtemények.
Wass Albert életműve
arra is alkalmat adott, hogy az RMDSZ megmutassa igazi énjét. A szövetségnek
mindig megvolt a hajlama a George Orwell legendás könyvében, az 1984-ben leírt
politikai célzatú történelemhamisításra. Erre nézve a szervezet tíz éves
fennállásának alkalmából, 1999-ben kiadott CD-ROM megannyi példával szolgál, a
hivatalos RMDSZ vezetés számára kényelmetlen epizódok egyszerűen kimaradtak a
krónikából. Mint ahogy „műfaji tisztaságra” hivatkozva kicenzúrázták Tőkés
László nevét a Wass Albert életműsorozatból. A Mentor kiadó igazgatója (mely
kiadóban Markó Béla is részvényes), Káli
Király István azzal érvelt Markó érintetlensége mellett, hogy az RMDSZ akkori
elnöke nem foglalkozik Wass Alberttel, nem tartja jó írónak, két sort se olvasott
tőle. Jó kérdés, hogy akkor minek alapján nem tartja jó írónak. Egyébként semmi
meglepő nincs abban, hogy Markó Béla nem kedveli Wass Albertet, kettejük
életútja, értékrendje, világképe igencsak elüt egymástól. Ne feledjük, Markó
Béla volt az egyetlen politikai vezető Gyurcsány Ferencen kívül, aki nyíltan
kiállt a Székelyek Nagy Menetelése ellen 2013-ban, ráadásul tette ezt a nemzetellenes
sajtó zászlóshajójának számító „Élet és Irodalomban”. (Ahol egyébként Orbán Viktor
nemzetpolitikáját is sorozatosan támadja, többek között az országot a muszlim inváziótól
hatékonyan védő kerítés ürügyén is.)
Irodalmi értékelése
csak azért nem egyöntetű, mert a magát baloldalnak nevező proletár-internacionalista,
gyökértelen, nemzetellenes társaság, nem kis részben a kommunista rezsimnek köszönhetően
eluralkodott az esztétikai, irodalmi és társadalomtudományi tanszékeken és újratermeli
önmagát, most már liberális kozmopolita mezben. Mivel Wass Albert mondanivalójával
nem nagyon tudnak mit kezdeni, így esztétikai értékét kicsinylik le, mivel az
nem mérhető.
Wass Albert életműve
szellemi-eszmei lakmuszpapír. Wass olyan mély érzésű humanista, de ízig-vérig
magyar író, akit a nemzetben gondolkodók egyből szívükbe zárnak, a nemzetellenes
kozmopoliták pedig körbeugatnak. Ha valaki kíváncsi, mire képes indítani egy
jobb sorsra érdemes professzorasszonyt a nemzeti gondolkodás ziháló gyűlölete, az
olvassa el Cs. Gyímesi Éva „Wass-fogak” című írását.[1] „Gyűlölködésről”,
csak „undorral” idézhető „méregfolyamról” ír Cs. Gyímesi egy olyan ember kapcsán,
akinek minden sorát az mélységes szeretet hatja át, aki még a birtokát kirabló
román hadsereg éhes katonája iránt is képes volt részvétet érezni.
Az sem véletlen hogy a
román hatalom ma is üldözi, eljárást indítanak azok ellen, akik emlékeznek rá,
szobrait levétetik, volt már ré példa, hogy könyveit elkobozták. Tény, hogy
kevesen mutattak rá olyan tisztán és világosan a román vezetés szándékaira a
magyarság vonatkozásában, mint Wass Albert. Hadd idézzük: „Történelmi tény, hogy 1919 óta a mindenkori román kormányok legfőbb
célja Erdélyben az volt, hogy „megoldják a magyar kérdést” minden rendelkezésre
álló eszközzel, a lehető legrövidebb idő alatt. Ezt a „megoldást” minden román
kormány egyformán képzelte el: el kell tüntetni a magyarokat Erdélyből,
múltjukkal, kultúrájukkal együtt, hogy nyomuk se maradjon. Mindössze a rendelkezésre
álló eszközök változtak, a különböző kormányrendszerek ideológiai és
külpolitikai lehetőségeinek megfelelően. Liberálisabb rendszerek lassabban,
terrorra alapozott rendszerek gyorsabban haladtak kitűzött cél felé. Szocializmus,
humanizmus, népi demokrácia: bármi is volt a jelszó, Erdély magyar lakosságának
szempontjából ugyanazt jelentette. Teljes kiszolgáltatottságot egy emberséget
nem ismerő, kegyetlen, balkáni ösztönök által vezérelt idegen államhatalommal
szemben.”[2]
Wass Albert egész élete
példaadás volt a nemzeti helytállás tekintetében, megmutatta, hogy minden
körülmények között lehet küzdeni a magyarságért, mindig meg lehet találni a
mozgásteret, sosem szabad feladni a harcot.
Ebben a harcban Wass
Albert kikerülhetetlennek tartotta a nemzeti akcióegységet: „Az igazság diadalához azonban elkerülhetetlenül
szükséges a nemzet egysége. Az egy szív, egy lélek, egy szándék, és egy
cselekedet. Amíg ez nincs meg, addig hiába takarjuk el a tükröt, arcunk nem
változik meg tőle. Vakon visszatükrözi életünkbe a tehetetlenség,
reménytelenség, szétforgácsoltság kétségbeejtő árnyait, minden történelmi
pillanatunkban.
Az
igazság a mi oldalunkon van. A mi oldalunkon volt ötvenhatban is, azonban az
emberi világban az emberi mértékkel mérve minden igazság csak annyit ér egy nemzet
számára, ahány agyat és kezet közös irányba mozdítani képes és értéke csak
addig gazdagít, ameddig a cél a szándék a tett közös.”[3]
Politikai értelemben
látnok volt, képes volt a színfalak mögé látni, a felszín mögött észrevenni a lényeget.
Olvassuk csak: „ És míg Amerika népe
izgalommal figyeli a politika színpadán lezajló eseményeket, elnökválasztásokat,
kortesvitákat, addig ez az ezerfőnyi sötét ruhás tisztviselőhad a háttérben
végzi a maga dolgát: államfőket cserélget szerte a világon, kormányformákat
változtat, új határokat von, életekkel, sorsokkal kereskedik, s az Egyesült
Államok politikai hitelét rendre teljesen tönkreteszi a világ népei előtt.”[4]
Írta mindezt nem 2004-ben, hanem 1964. január 23.-án.
Egy évvel korábban, 1963-ban (!) ezt olvashattuk tőle: „Az is kétségtelen, hogy ma már csak papíron
van meg a kétpártrendszer, az utolsó húsz évben (!) mindkét párt ennek az új,
baloldali és Európából importált erőcsoportnak volt a kezében, akár demokrata,
akár republikánus elnök lakott a Fehér házban a politikai irányvezetés ugyanaz
maradt.”[5]
Mindezeket az igazságokat a fősodratú politológia szolgái ma sem merik kimondani.
Gondolati, politikai
örökségének kvintesszenciájaként foghatjuk fel az a hétparancsolatot, amit fél
évtizeddel halála előtt, 1993-ban, már a rendszerváltás után vette papírra:
„Tiszteld és szeresd a te Uradat, Istenedet,
teljes szívedből, minden erődből, és rajta kívül más istened ne legyen.
Bálványt ne imádj! A pénz mindössze eszköz, nem istenség. Érdekimádat, ön-imádat
hamis utakra vezet embert és nemzetet egyaránt.
2. Magyar mivoltodat, az Úr legszebb
ajándékát, meg ne tagadd soha! Őrizd, ápold, add át fiaidnak, mert csak addig
marad rajtatok az Úr szeme, míg e nemzethez hívek maradtok. Ki nemzetét
elhagyja: az Urat tagadja meg, s elvész nyom nélkül a népek tengerében.
3. De ne gyűlöld azt, aki más nemzethez tartozik. A gyűlölet méreg, mely megmérgezi az elmét, és gyűlöletet terem. Rokonod minden isten-fia ember, bármely nyelvet beszéljen is.
4. Szeress minden magyart, mert testvéred Ő: nemzeted fia. Segítsd és támogasd, mert közös hazát adott nektek az Úr. Ki testvére ellen fordul, vagy megcsalja azt: önmagát rövidíti meg ezzel, saját nemzetét gyöngíti, s az Úr parancsa ellen vétkezik. Ki széthúzás magját veti el: romlást arat.
3. De ne gyűlöld azt, aki más nemzethez tartozik. A gyűlölet méreg, mely megmérgezi az elmét, és gyűlöletet terem. Rokonod minden isten-fia ember, bármely nyelvet beszéljen is.
4. Szeress minden magyart, mert testvéred Ő: nemzeted fia. Segítsd és támogasd, mert közös hazát adott nektek az Úr. Ki testvére ellen fordul, vagy megcsalja azt: önmagát rövidíti meg ezzel, saját nemzetét gyöngíti, s az Úr parancsa ellen vétkezik. Ki széthúzás magját veti el: romlást arat.
5. Ki bántja a magyart: téged is üt. Nemzeted jussát, igazát védeni kötelességed. Csak úgy lesztek erősek, ha megvéditek egymást. Bárki magyar vesztesége a te veszteséged is.
6. Légy becsületes, tisztességes és igaz! Ezek azok az emberi értékek, melyeken nemzeteknek, országoknak épülniök kell. Hamis szó, hamis cselekedet ingoványba vezet. Aki csalásra épít: nyakát töri. A felelőtlen ember homokra épít, amit elfúj a szél, és elmos az eső. A becsületesség olyan, mint a sziklakő: kemény és maradandó. Bár úgy tűnik ma, mintha csak a hamisak, gazok és gonoszok számára gyümölcsözne az élet; ne irigyeld őket! Összeomlik alattuk a csalásra épült világ. A jövendő az igazaké. Haladj csak bátran a becsület és tisztesség útján, a jövendő az igazakkal van.
7. Legyetek bátrak és hűségesek egymáshoz és a magyar nemzethez, mert az Úr szereti a bátrakat és a hűségeseket, s megsegíti azokat, akik az igazság útjain járnak.
Őrizzétek szívetekben ezeket a parancsolatokat, s meglássátok: az Úr veletek lesz!”
Borbély Zsolt Attila
[1] http://hirhatar.com/wass-fogak/
[2] Wass
Albert: Magyar számadás, Mentor kiadó Marosvásárhely, 2006, 122. o.
[3] Uo., 34.
oldal
[4] Wass
Albert: Magyar szemmel, Mentor kiadó Marosvásárhely, 2007, 1 kötet, 21 o.
[5] Uo, 12.
o.
No comments:
Post a Comment