Az alábbi szöveget 2012 márciusában írtam az Erdélyi Magyar Néppárt megalakulásának szükségszerűségéről, a párt és mozgalom dilemmájáról, az erdélyi magyar nemzeti érdekképviselet alapproblémáiról. A szöveg a Kapu hasábjain jelent meg.
1. Az Erdélyi Magyar Néppárt megalakításának szükségszerűsége
Mottó:
„Hogy a képviselő kötelezve van híven ragaszkodni a programhoz, melynek
alapján képviselőül lett megválasztva, az oly igazság, mely a képviseleti
rendszernek sarkalapját képezi. E nélkül a „képviseleti kormány” (mint az
angolok helyesen nevezik) megszűnik képviseleti lenni s parlamentáris formák
mezébe burkolt abszolutizmussá változik, ami a palástolatlan abszolutizmusnál
még kárhozatosabb, mert mind a kettő nyomás, de az első hozzá még csalás is.”
(Kossuth Lajos)
Megtartotta első országos
küldöttgyűlését az Erdélyi Magyar Néppárt, így most már három magyar politikai
párt tevékenykedik Erdélyben. Miután a hajdani egységes érdekképviselet az
RMDSZ, majd az autonómiaprogramhoz és a belső demokráciához ragaszkodók által
életre hívott Magyar Polgári Párt is alkalmatlannak bizonyult a maga történelmi
szerepére, nemzetpolitikai létparancs volt egy hiteles autonomista politikai erő
életre hívása, mely egyszerre nemzeti és demokratikus.
Az RMDSZ előbb leszámolt a
nemzeti tartalommal, román díszletté lett az ország Nyugatra néző kirakatában,
feladta az autonómiaprogramot, elprédálta a Románia EU-csatlakozásából eredő,
vissza nem térő történelmi lehetőséget arra, hogy a kisebbségi ügyben és a
demokrácia dolgában az országra nehezedő bizonyítási kényszert növelje,
ehelyett kormányról vagy konstruktív ellenzékből legitimálta a mindenkori román
kormánypolitikát. Mindezzel párhuzamosan leszámolt a demokráciával is, plurális
nemzeti önkormányzatból monokratikus zsákmányszerző versenypárt lett s másfél
évtizede fittyet hány a mottóban szereplő Kossuth-i elvnek, vagyis saját felvállalt
autonómia-elvű programjának.
A Magyar Polgári Párt szépreményű
kezdeményezésnek indult, de saját elnökének foglyává vált, s még annyi demokratikus
tartalmat sem sikerült felmutasson, mint az RMDSZ, ahonnan az MPP alapítónak
nagy része többnyire éppen a szervezeten belüli demokráciadeficit miatt
távoztak. Márpedig a nemzet és a demokrácia összetartozó fogalmak. A kettő
összefüggését talán legszebben Bethlen István fogalmazta meg a Nemzeti
Egyesülés Pártja alakuló ülésén elmondott beszédében: „Ez a nép, mely ezer éven keresztül a hazafiságnak, a nemzeti érzésnek
volt a nemzete máról holnapra nem változhat nemzetközi érzésűvé. És a mi
feladatunk az, hogy a demokratikus haladásnak a szükségét a demokratikus
intézmények szükségét összeegyeztessük a múltból kristálytisztaságban áthozott
nemzeti érzéssel” (Bethlen István: Összegyűjtött művek, Genius kiadó,
Budapest 1933, 152 o.).
Az Erdélyi Magyar Nemzeti Tanács
elnöksége az Erdélyi Magyar Néppárt megalakításának előzményeit s ok-rendszerét
összefoglalta a párt első országos küldöttgyűlése
kapcsán megfogalmazott hivatalos nyilatkozatban. Hadd idézünk ebből bővebben: „Három esztendőnek kellett eltelni, amíg az 1918-as román megszállás, majd a trianoni békediktátum által sokkolt erdélyi magyarság felébredt bénultságából és Kós Károly „kiáltó szavának” szellemében nekilátott önmaga politikai megszervezéséhez a közösségi autonómia jegyében.
kapcsán megfogalmazott hivatalos nyilatkozatban. Hadd idézünk ebből bővebben: „Három esztendőnek kellett eltelni, amíg az 1918-as román megszállás, majd a trianoni békediktátum által sokkolt erdélyi magyarság felébredt bénultságából és Kós Károly „kiáltó szavának” szellemében nekilátott önmaga politikai megszervezéséhez a közösségi autonómia jegyében.
1989 után napok alatt megpezsdült a magyar közélet, az akkor még
egységes politikai érdekképviselet soraiba százezrével jelentkeztek a
nemzetükért tenni akaró polgártársaink. Mégis a visszahúzó erők miatt három
esztendőbe telt, míg a Kolozsvári Nyilatkozattal eljutott az RMDSZ Kós Károly
programjának felvállalásához.
Újabb három év elteltével viszont 1996 elején a csúcsvezetés már a
kormányzati szerepvállalást készítette elő, mely egyenértékű volt problémáink
nemzetköziesítésének feladásával, a külpolitikai nyomásgyakorlás
nélkülözhetetlen politikai eszközének félretételével, az autonómiaprogram de
facto feladásával és a lassan épülgető magyar nemzeti önkormányzat román
versenypártkénti működtetésével.
A magyar önrendelkezés és a közösen megalkotott autonómiaprogram
híveinek felelősségtudata miatt állt még fenn további hat esztendeig az erdélyi
magyar érdekképviselet formális egysége. Az önálló magyar politika hívei akkor
léptek csak a saját szervezet létrehozásának útjára, amikor 2003-ban bebizonyosult:
az RMDSZ végleg feladta a brassói autonómiaprogramot, s a közvetlen és
általános, az egész közösséget megmozgató belső választást, melynek
eredményeképpen a kétségbevonhatatlan legitimitású erdélyi magyar parlament
jött volna létre, „kiváltotta” a helyi elitek önátmentésével egyenértékű
elektoros játokat megengedő részleges tisztújítással, melynek eredményeképpen
egy meggyengített kompetenciájú pártszerv jött létre.
A 2008-ban bejegyzett Magyar Polgári Párt reményteli szerveződésként
indult, de fokozatosan bebizonyította, hogy alkalmatlan a következetes,
autonomista, belső demokráciára épülő erdélyi néppárt szerepére. A választás
szabadságának jelszavával startoló szervezet nem indult a 2008-as parlamenti
választásokon, elnöke viszont nem késlekedett szárnysegédjeivel Cotroceni-ben
megjelenni december 1-én, hogy Nagyromániát együtt ünnepelje a román elittel.
Legalább ennyire súlyos intő jel volt az is, hogy miután az elnök akaratának
megfelelően a román bíróság döntött az elnök mesterkedései miatt botrányba
fulladt gyergyói kongresszus ügyében és az elnököt marasztalta el, az igazság
és törvényesség híveit zárták ki a pártból.”
Toró T. Tibor megbízott ügyvezető-
és frissen megválasztott pártelnök
beszámolójában részletesen ismertette a pártbejegyzés egyes lépéseit az EMNT 2010. december ülésének pártalapításról szóló határozatától az aláírások rekordidő alatt történt összegyűjtésén át a végül győzelemmel végződő bírósági hercehurcáig, amiután következhetett a tényleges önépítés. Mára létrejött közel száz helyi és 12 megyei szervezet, a pártépítés azóta is gőzerővel zajlik, nap-nap után alakulnak újabb és újabb helyi szervezetek.
beszámolójában részletesen ismertette a pártbejegyzés egyes lépéseit az EMNT 2010. december ülésének pártalapításról szóló határozatától az aláírások rekordidő alatt történt összegyűjtésén át a végül győzelemmel végződő bírósági hercehurcáig, amiután következhetett a tényleges önépítés. Mára létrejött közel száz helyi és 12 megyei szervezet, a pártépítés azóta is gőzerővel zajlik, nap-nap után alakulnak újabb és újabb helyi szervezetek.
(Regisztráció az első Néppárt-kongresszuson. Saját fotó, akárcsak e bejegyzés többi illusztrációja.)
2. Párt és mozgalom?
A párt „vagy” mozgalom dilemmába
a rendszerváltás után a Kárpát medencében eddig több szervezet is beleütközött.
Komoly vitákat eredményezett ez a kérdés a Fideszen és az MDF-en belül még 1989
előtt, de megoldást keresett rá a MIÉP illetve a Magyar Út Körök vezetősége,
majd később a Jobbik Magyarországért Mozgalom is. A kettős szervezeti struktúrát
hosszú távon senkinek sem sikerült konzerválni, a párt minden esetben fölébe
kerekedett a mozgalomnak, mely fokozatosan elsikkadt.
(Sándor Krisztina, az Erdélyi Magyar Nemzeti Tanács ügyvezető elnöke)
Az Erdélyi Magyar Nemzeti Tanács valamint
az Erdélyi Magyar Néppárt vezetői most megkísérlik szervessé tenni a párt és
mozgalom kapcsolatát, úgy, hogy közben a vezetőség szintjén élesen elkülönítik
a funkciókat, vagyis ugyanazon személy nem lehet egyszerre elnökségi tag a
Tanácsban és a Pártban. A Mozgalom élére 15 tagú elnökséget választott az EMNT
decemberi küldöttgyűlése, Toró T. Tibor ügyvezető elnök helyére, aki a
továbbiakban a pártot vezette s vezeti ma is, Sándor Krisztinát választották.
Az Erdélyi Magyar Néppárt
küldöttgyűlése úgy határozott, hogy a pártelnökség mindössze öttagú legyen, ami
az operatív cselekvést kétségkívül megkönnyíti. A több mint 90%-os többséggel
megválasztott elnök, Toró T. Tibor munkáját segíti a hasonló támogatást nyert négy
alelnök, Szilágyi Zsolt, valamint Gergely Balázs, Papp Előd és Zatykó Gyula,
akik egyben egy-egy régióért is felelősek. (Sorrendben Közép-Erdély,
Székelyföld és Partium). Tőkés László megmaradt az EMNT elnöke és az EMNP
védnöke.
3. Kikkel tovább?
Létrejött ily módon az erdélyi
magyarság körében egy három-osztatú politikai mező, melyben minden párt
rendelkezik valamiféle potenciállal. Az RMDSZ erőssége a társadalmi
beágyazottság: e szervezet viszi tovább a hajdani közös logot, a közös
infrastruktúrát, s a tagság nagy részét. Szórványvidéken az öntudatukban
meggyengült közösségek vélhetően akkor is az RMDSZ-re adnák voksukat, ha biztosítani
lehetne a korrekt verseny feltételeit. Az RMDSZ diszponál a pártoknak járó támogatás,
az erdélyi magyar közösségnek címzett román állami támogatás valamint a
közösségnek címzett magyarországi források egy része felett.
A Magyar Polgári Párt erőssége,
hogy megtartotta az RMDSZ-ből kiábrándult székelyföldi középkáderek nagy részét
és bizonyára a szavazók egy részét is. Az sem elhanyagolható szempont, hogy a
Székely Nemzeti Tanács e párthoz áll a legközelebb, amit részben az is jelez,
hogy a testület egyik alelnöke egyben a Magyar Polgári Párt elnöke.
Az Erdélyi Magyar Néppártnak több
aduja is van. Az első és legfontosabb Tőkés László védnöksége. Tőkés László
ismertsége és elismertsége még az RMDSZ által megrendelt kimutatások szerint is
igen nagy, bizalmi indexével csak a román és a magyar média együttműködésével felépített
RMDSZ-es politikusoké vetekedhet. Ami érthető: ellentétben a megválasztható és
leváltható politikusokkal, Tőkés László legitimitását, közéleti súlyát nem a
formális pozícióból nyeri, hanem történelmi szerepéből, szavára akkor is
odafigyelnének, ha semmilyen funkciója nem lenne. Nemzetközi tekintélye is
számottevő, pályája töretlen, egyenes vonalú. A Néppárt politikai potenciálját
növeli az is, hogy e szervezet bírja a magyar kormány valamint a magyar
kormánypártok bizalmát, a Fidesz és az EMNP vezérkarának tagjait évtizedes barátság
fűzi össze. Amint azt Toró T. Tibor elmondotta a minap egy Magyar Hírlapos
interjúban, sem a Néppárt nem létezne, sem a Fidesz nem tartana itt, ha nem lett
volna a bálványosi nyári szabadegyetem ahol a felek „évről évre egymás mellé tették tudásukat és terveiket”
(Szélárnyékból, sikerre ítélve, Kristály Lehel interjúja Toró T. Tiborral,
Magyar Hírlap, 2012. március 3.) A Néppárt ereje a feddhetetlensége, tisztasága
és következetessége is, s az sem elhanyagolható, hogy amint a párt
kongresszusán is érzékelni lehetett, sok fiatal lát fantáziát az új politikai
erőben.
Az EMNP rovására éles bírálatok
hangzottak el mind az RMDSZ, mind az MPP részéről, mindazonáltal mindkét
szervezet számítana az új párt szövetségére. Ezt a kettőséget fogalmazta meg a
párt elnöke az Erdélyi Napló főszerkesztője által készített interjúban: „Természetes, hogy sem az RMDSZ
csúcsvezetése, sem az MPP elnöke nem örül az Erdélyi Magyar Néppárt
színrelépésének. Az egyik a parlamenti képviselet monopóliumát, a másik az
ezzel szembeni alternatíva látszatának kizárólagosságát félti tőlünk és a
monopólium megőrzése érdekében nem lesznek gátlásaik. Ez azonban nem lesz
elegendő, hogy megakadályozza az Erdélyi Magyar Néppárt megalakulását. Szász
Jenő jobboldali koalícióra való felhívása nagyjából annyira hiteles és
életszerű, mint Kelemen Hunor RMDSZ-elnökjelölt csábító szirénhangjai a
szövetségi akol melegéről. Mindkét esetben kilóg a lóláb: úgy szeretnének
összefogni velünk, hogy nem kínálnak semmilyen garanciát az erdélyi magyar
autonómia-program érvényesítéséhez. Támogatásunk és a Tőkés László politikai
márkanév kell nekik, de lehetőleg az általa megjelenített értékek felvállalása nélkül.
Egy biztos: az Erdélyi Magyar Néppárt csak olyan együttműködési megállapodásban
lesz partner, amely elsődlegesen az autonómiáról és az ahhoz vezető lépések
megtételéről szól. („Az RMDSZ a parlamenti képviselet monopóliumát, az MPP
az alternatíva kizárólagosságát félti tőlünk” Toró T. Tibor, az Erdélyi Magyar
Nemzeti Tanács ügyvezető elnöke a pártbejegyzésről és a magyar
autonómiatörekvések esélyeiről, Makkay József interjúja, Erdélyi Napló 2012.
február 10.)
Egy ésszerű és méltányos
kompromisszum esetében félre kell tenni mind a jogos eszmei fenntartásokat az
RMDSZ-szel szemben, mind az erkölcsieket az MPP-vel szemben. Ezesetben csak az
lehet a mérce, hogy sikerül-e a parlamenti választások ürügyén rendet tenni az
erdélyi magyar közéletben, a közösséget illető anyagi támogatások igazságos
szétosztásával, és egy közösen létrehozott illetve közösen működtetett szervezeti keret létrehozásával.
Az egyeztetésnek megfelelő
keretet biztosíthatna a 2009-ben létrehozott Erdélyi Magyar Egyeztető Fórum,
melyet át lehetne szabni a jelenlegi, paritásos struktúrájából három egyenrangú
partner tárgyalási fórumává. Megannyi negatív tapasztalat után nem lesz könnyű
egy asztalhoz ülni, de bizonyos kihívások ezt teszik az egyes politikai
szereplők lelkiismereti kötelességévé. Ilyen kihívásnak számít az, amikor az
egész erdélyi magyar közösségnek egy irányba kellene mozdulni (mint például az
európai polgári kezdeményezés esetében, amikor ráadásul nemcsak az erdélyi
magyarság, hanem a többi elszakított nemzetrész valamint az anyaország is
koordináltan kellene mozogjon), de ide sorolhatók egyes nemzetstratégiai
jelentőségű lokális kérdések is (mint amilyen a marosvásárhelyi polgármesteri
szék visszanyerése a magyarság számára).
4. A parlamenti képviselet kérdése
Midőn 2010 júliusában a
Tusványosi nyári szabadegyetemen először elhangzott, hogy az Erdélyi Magyar
Nemzeti Tanács fontolgatja a pártalapítást, már beindult az RMDSZ-es
propagandagépezet, mely a parlamentből való kiesés rémképét választásról választásra
a falra festi. E lehetőség érthetően riasztja a Szövetség prominenseit, hiszen
státuszuk nagymértékben a parlamenti képviselethez van kötve, karrierjük
nagyjából ezen áll vagy bukik. Az állami támogatás nagy része, a bársonyszékek,
a politikai kapcsolatok. Érdekes elméleti kérdés, hogy több haszna vagy több
kára volt-e eddig a parlamenti képviseletnek a közösség szempontjából, melyre
adott válasz attól függ, hogy milyen választ adunk arra kérdésre, hogy előrébb
tartanák–e, ha megmaradunk a Kolozsvári Nyilatkozat valamint a Brassói Kongresszus
által megszabott úton, a nemzet önkormányzat, az autonomista önépítkezés útján.
Más szóval: milyen létperspektíváink lennének, ha a pártépítésre fordított
pénzt és energiát közösségszervezésre lehetett volna fordítani.
Leírni is félelmetes: húsz év
alatt eltűnt szülőföldjéről az erdélyi magyarság közel egy negyede, kb 400.000
ember. Ennél rosszabbul aligha állhatnánk. A 2002-es népszámlálást követően
Csoóri Sándor nyílt levélben figyelmeztette Markó Bélát arra hogy az RMDSZ tévúton
jár. „Az offenzíva kidolgozott haditerv
szerint zajlik mindenütt. A felejtés és a nevetés könyve című regényében Milan
Kundera beszámol a módszer néhány alapvonásáról. Ezt mondatja regénye egyik
szereplőjével: "A nemzeteket úgy likvidálják, hogy legelőször elveszik az
emlékezetüket. Megsemmisítik könyveiket, műveltségüket, történelmüket. És
valaki másféle könyveket ír, más műveltséget nyújt és más történelmet gondol ki
nekik. A nemzet aztán lassan nem érti jelenét és elfelejti múltját. A környező
világ pedig még sokkal hamarabb felejt."
A Félálmaidban nem szoktál hallani ilyen mondatokat? Ezek nem a
politikáról szólnak, hanem életről és halálról. Megmaradásról vagy az
eltűnésről. Mondd, a Romániai Magyarok Demokratikus Szövetsége mikor lép ki a
szűkösnek bizonyult parlamenti politizálás keretei közül, és mikor szánja el
magát olyan vagy csak valamennyire is hasonló ellenállásra, életrevalóbb
kulturális és gazdasági szerveződésre, mint amilyenre az erdélyi románok a XIX.
század harmadik negyedétől kezdve elszánták magukat?” Markó midőn először
szembesítették Csoóri gondolataival a Szövetségi Képviselők Tanácsának 2002.
szeptemberi ülésén először azt válaszolta, hogy Csoóri Sándor költözzön Erdélybe
s ne csak székely fenyőt nézni és borvizet inni jönni ide, s majd azután beszélhet,
majd több mint fél év múlva egy hosszas, nemzeti pátosztól áthatott esszében
bizonygatta, hogy nincs más út csak az RMDSZ útja.
Visszatérve az eredeti kérdésre:
számomra nem kétséges, hogy végső soron több rosszat hozott a parlamenti képviselet,
mint jót, hiszen ez hozta magával az RMDSZ domesztikálását, a kommunista
szakszervezetekre emlékeztető hajtószíjszerepét, amikor nem a saját közösséget
képviseli a megbízottak a hatalom felé, hanem a hatalom akaratát a nép felé,
aminek igen jó példái voltak, midőn az RMDSZ-es prefektusok támadták meg
székely települések önkormányzatai által kiírt népszavazásokat Székelyföld
saját státuszáról. A parlamenti képviselet fontossága akkor mutatkozna meg, ha
egy elkötelezett, megvásárolhatatlan, következetes és autonómia-elkötelezett
csapat képviselné a magyarságot.
A kiesés rémképének falra festése
egyébként mára már anakronizmus. A már idézett Magyar Hírlapos interjúban Toró
T. Tibor így fogalmaz: „Egész Erdélyre
jellemző az egységbontástól való félelem. Ennek az a magyarázata, hogy az RMDSZ
jelenlegi vezetői – követve elődjeiket – érzelmi zsarolás alá vetik a magyar
közösséget, és ezáltal egyféle rabszolgaságban tartják. Az egységdemagógia
foglyaivá tették a közösségi ügy iránt aggódó magyarokat, elhitették velük: ha
többpólusúvá válik az erdélyi magyar politika, akkor kiesünk a parlamentből.
Ebből az állapotból kell felszabadítani a magyar közösségi tudatot, és
elhitetni, hogy a pluralizmus nem ördögtől való, hogy a verseny a minőség
szempontjából hasznos és kívánatos. El kell hitetnünk, hogy a verseny ellenére
képesek vagyunk együttműködni is, amikor a román nemzetállammal szemben kell
valamilyen elképzelésünket érvényesíteni. Ha ezt sikerülne kialakítani, akkor
minőségileg megváltozna a politikai kultúra Erdélyben. Ráadásul az RMDSZ
érzelmi zsarolása alaptalan is, mert a választási törvény 2008-as módosítása
miatt nem kell a parlamentből való kieséstől tartani.” A pártelnök arra
céloz, hogy a hatályban levő választási törvény megszabott az 5%-os küszöb
mellett egy alternatív küszöböt is, miszerint egy párt akkor is bekerülhet a törvényhozásba,
ha sikerül bejuttatnia 3 szenátort és 6 képviselőt. Vagyis el lehet merengeni a
bukaresti képviselet értelmén s lehet a falra festeni annak megszűntét, de a lényeg
az, hogy ez ma már kreált fantomveszély.
(Orbán Viktor videó-üzenetben üdvözölte a kongresszust)
„Az értelmi súlyt, mely megint nemzetiségünket nemesítni s emelni fogja,
jobban-jobban kifejteni s a hazánkban levő számos henye kezet egyesítni, szóval
a nemzeti lélek rugósságát vagy a közlelket felébreszteni, az amit akarunk”
– írta Széchenyi István a Világban. S ez lenne az Erdélyi Magyar Néppárt
feladata. Nemcsak felmutatni a magyar célokat a vélelmezett román
tűrőképességhez igazító, távlattalan, önfeladó RMDSZ-es politikával szemben a
távlatosat, de visszaadni az emberek hitét a politikában, a közéletben, felrázni
a polgárokat a letargiából, társadalmat szervezni, öntudatot ápolni, a
„közlelket felébreszteni”.
Az ellenszavazat nélkül frissen
elfogadott, „A megtalált út” címet viselő keretprogram kijelöli a párt helyét a
politikai palettán, jobbközép pártként határozza meg az EMNP-t, melynek elődje
a két világháború közötti Országos Magyar Párt, eszmei irányzékaként pedig
olyan államférfiúi nagyságok életműve szolgál, mint Kemény Zsigmond, Deák
Ferenc, Tisza István és Bethlen István, az erdélyi gondolkodók közül pedig Jakabffy
Elemér és Kós Károly. Alapvető értékekként a program a szabadságot, a családot,
az erdélyiséget, a nemzetet, és a kereszténység morális értékeire épülő demokráciát
jelöli meg.
De nem e program a garancia arra,
hogy a szervezet a meghirdetett céloknak megfelelően fog tevékenykedni, hanem
az a tény, hogy megalakítók nem a könnyebbik utat választották. Mi sem lett
volna egyszerűbb, mint részt kérni a Júdás-pénzből az RMDSZ-en belül és építgetni az egyéni
karriert a magát ma is Szövetségnek nevező párt keretében. A kezdeményezők azért
vállalták egy új párt bejegyzésének kockázatát, hogy ezen céloknak és
értékeknek - amit a szavak szintjén két párt is hirdet már - legyen hiteles
képviselője a politikai palettán, mely nemcsak beszél mindezekről, hanem tesz
is érte.
Borbély Zsolt Attila
No comments:
Post a Comment